به گزارش CNN فارسی , ذبیح الله مجاهد ، سخنگوی گروه طالبان گفت: “سوال درباره ی اجازه ی آزادی  باید از افرادی که ادعا می کنند مروج آزادی بیان هستند و اجازه انتشار همه اطلاعات را می دهند اما در واقعیت این طور نیست ، پرسیده شود.” “من می توانم حتی این سوال را از فیس بوک بپرسم … این سوال باید از آنها پرسیده شود.”

این پاسخ سخنگوی طالبان نشان می دهد که فیس بوک آزادی بیان را محدود می کند ، حتی در حالی که طالبان بر نیروهای آمریکایی برای خروج از کشور فشار می آورند ، همچنان به شرکت های رسانه های اجتماعی آمریکایی مانند فیس بوک (FB) و توییتر (TWTR) وابسته است تا پیام خود را در داخل افغانستان و فراتر از مرزهای آن اعلام کند. به عنوان مثال ، در توییتر ، چندین سخنگوی طالبان ، از جمله مجاهد و سهیل شاهین ، حساب های فعال و تأیید نشده ای دارند که هر کدام بیش از ۳۰۰۰۰۰ دنبال کننده دارند.
اما بسیاری از این سیستم عامل ها ، از جمله فیس بوک و واتس اپ زیرمجموعه آن ، گفته اند که حساب های تحت مدیریت یا تبلیغ کننده طالبان را سرکوب خواهند کرد. تلاش های طالبان برای عقب نشینی یا دور زدن محدودیت ها در فعالیت های آنلاین خود نشان می دهد که این گروه شبه نظامی چقدر به شرکت های فناوری غربی و اینترنت وابسته شده است – و برعکس شدن احتمالی روند نوع حکومت رانی این گروه در دهه های گذشته که اینترنت را به طور کامل ممنوع کرد ، برجسته می کند.

ویدا مهران ، مدرس و کارشناس افغانستان در دانشگاه اکستر که بر تبلیغات گروه های افراطی تمرکز دارد ، می گوید: “در مجموع ، بسترهای مختلف رسانه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی نقش مهمی در استراتژی رسانه ای طالبان داشته اند.”
این سکوها در حال حاضر هدف مهمی برای طالبانمی باشد زیرا این کشور دوباره افغانستان را تحت کنترل خود در آورده است. بیشتر تمرکز گروه تا کنون بر پرورش تصویری سالم تر و بازسازی شده تر از بی رحمی است که برای آخرین بار در قدرت شناخته شده بود. به گفته صفيه قوري احمد ، مدير شركت مشاوره سياستگذاري McLarty Associates و مشاور سابق وزارت خارجه در امور افغانستان ، پلتفرمهايي مانند فيس بوك و توئيتر در اين زمينه در داخل و خارج از كشور نقش مهمی را ایفا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید