حبیب اسدالله نژاد ، نائب رئیس کانون سراسری مرغ داران کشور با اشاره به خرید نهاده های دامی توسط واحد های مرغ داری در دو ماه اخیر گفت : متاسفانه نهاده ای به این واحد ها نرسیده است و دوره ای را با دان آزاد تمام کردند و مرغ را با نرخ مصوب تحویل دادند.

اسدالله نژاد ادامه داد : این واحد ها حدود ۱۵ روز است که جوجه ریزی کرده اند و ضمن اینکه نهاده های دوره پیش خود را تحویل نگرفتند ، برای این دوره نیز هیچ سهمیه ای در سامانه بازارگاه برای آنها در نظر گرفته نشده است و با توجه به هزینه دو برابری برای خرید نهاده های دامی به نرخ آزاد و عدم تحویل آن به نرخ مصوب، قیمت جوجه بعد از فروکش کوتاه مدت از ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در چند روز اخیر رسیده است.

نائب رئیس کانون سراسری مرغ داران کشور ضمن ابراز تاسف از نبود نظارت و کنترل در این حوزه بیان کرد : شاید نهاده های واحد های مرغ مادر سریع تر از واحدهای گوشتی نهاده های دولتی را تحویل و سهمیه خوبی بگیرند ، ولی جهاد کشاورزی به عنوان متولی در ماه های اخیر نتوانسته این موضوع را کنترل کند تا قیمت تمام شده برای مرغ دار افزایش نداشته باشد.

او ضمن اشاره به عرضه ۹۰ درصد مرغ مرغ داران در سامانه افزود : اگر مرغدار کمتر از این مقدار را عرضه کند، به تعزیرات معرفی شده و سامانه بازارگاه برای جوجه ریزی جدید، برای وی بسته خواهد شد.

اسدالله نژاد در مورد دلبستگی واحد های مرغ داری به این صنف تصریح کرد : ماندگاری بسیاری از واحدهای مرغداری به تولید است چرا که با تعطیلی با حجم زیادی از بدهی مواجه خواهند شد و همچنین بسیاری از این واحدها تعطیل شدند یا برخی با زنجیره ها قرارداد بستند.

وی ادامه داد : برای کشوری که پتانسیل صادر کردن مرغ را دارد، بدترین کار سهمیه بندی این محصول است و اگر تولید به درستی مدیریت شود، به سهمیه بندی نخواهیم رسید.

دیدگاهتان را بنویسید