به گزارش CNN فارسی ، در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام»، جیم ‌ریش، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا «هشدار داد» که چنین توافقی ایران را از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دور نخواهد کرد و با «اتلاف‌وقت» خواندن مذاکرات وین گفت، تهران با توافقی که مانع دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای شود، موافقت نخواهد کرد.

ریش در مصاحبه‌ای با «جروزالم‌پست» که یک‌شنبه ۲۱ نوامبر منتشر شد گفت، آمریکا یک بار این توافق را امتحان کرده اما با شکست مواجه شد.

او که عضو ارشد «کمیته روابط خارجی سنای آمریکا»ست به جروزالم‌پست گفت که ایران برجام را معقول‌ترین راه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌داند.

او در ادامه با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: «دلیل این‌که دولت آمریکا برجام را برای رأی‌گیری به سنا نمی‌آورد، این است که نمی‌توانند آن را در این مجلس تصویب کنند.»

جیم ریش توافق مناسب با ایران را دارای «خط قرمز‌هایی» تعریف کرد. از جمله این‌که «ایران باید تعهد دهد هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.»

او به عنوان قدم دوم تصریح کرد: «ایران باید همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و همچنین دیگر فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند.»

«توقف حمایت ایران از حماس، حزب الله و سایر گروه‌های تروریستی»، سومین قدمی بود که جیم ریش آن را برای رسیدن به توافق با آمریکا عنوان کرد.

در آخرین مورد او اضافه کرد که ایران می‌باید «تمام قطعنامه‌های سازمان ملل درباره آزمایش موشک‌های بالستیکی قاره‌پیما و سایر برنامه‌های موشکی را بپذیرد.»

عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ادامه با این عنوان که «هیچ‌کس تصور نمی‌کند که ایران با این شروط موافقت کند» گفت، دولت‌های غربی در حال «اتلاف وقت خود» با مقامات ایران هستند.

ریش طرح آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد یک توافق «قوی‌تر و طولانی‌تر» پس از برجام با ایران را «متوهمانه» خواند.

این عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا با تأکید بر لزوم فشار حداکثری علیه ایران تصریح کرد: « اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که تهران در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای باشد، همه دنیا می‌دانند چه اتفاقی خواهد افتاد. سوال من از دولت فعلی آمریکا این است: اگر مقامات اسرائیل شما را از تصمیم خود آگاه کنند، پاسخ شما چه خواهد بود؟»

جیم ریش پیشتر نیز گفته بود که هرگونه توافق احتمالی دولت بایدن با تهران موقت خواهد بود.

او در مصاحبه‌ای با «الشرق الاوسط» هشدار داده بود که ایران به ساخت بمب اتمی نزدیک شده و اسرائیل بدون اهمیت به توافق هسته‌ای، واکنشی درخور نشان خواهد داد.

دور جدید مذاکرات اتمی وین قرار است میان ایران و کشورهای ۱+۴ در ۲۹ نوامبر جاری برگزار شود. این مذاکرات در ژوئن گذشته و پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید