چند وقت پیش نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با وجود تاکید کانون سردفتران و دفتر یاران بر ثبت اجباری سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت که نمی ‌توانیم برای ایجاد کاسبی یک عده مردم را مجبور کنیم که حتما به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند ، بنابراین همان برگ سبز خودرو کافی می باشد و نشان دهنده مالکیت صاحب خودرو است.

حسین نوروزی در جواب به این سوال که مجلس ، کی این دعوا را خاتمه خواهد داد؟ به صراحت گفته بود: هم اکنون این موضوع وارد کمیسیون حقوقی و قضائی شده است و در نوبت رسیدگی قرار دارد. در صورت تصویب چنین طرحی در مجلس، به یکی از شرم آورترین قوانین کشور که طبق آن دو مراجعه برای انتقال سند انجام می شود پایان داده خواهد شد.

در همین رابطه رئیس کانون سر دفتران و دفتر یاران استان مرکزی درباب اختلافات راهور با قوه قضائیه (سازمان ثبت اسناد و کانون سر دفتران و دفتر یاران) در خصوص مرجع رسمی ثبت سند خودرو، اذهان کرد : اخیرا شاهد هستیم که متأسفانه قوانین حاکم که در خصوص صلاحیت ذاتی ثبت سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی صراحت دارند، رنگ و بوی سیاسی گرفته و دست مایه بی قانونی و تضییع حقوق دولتی و به نوعی حتی تضییع حقوق شهروندی می ‌شود.

ذبیح الله خدائیان در رابطه با برگ سبز گفت : برگ سبز در حدود صلاحیت نیروی انتظامی سند رسمی است ولی سند رسمی مالکیت محسوب نمی ‌شود. کسانی که اقدام به نقل و انتقال زیاد ماهانه خودرو می‌ کنند در بحث حقوق بیت ‌المال، اگر این نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی انجام شود هم مالیات وصول می ‌شود و هم حق ثبت پرداخت می ‌شود که هردو به خزانه واریز می ‌شود پس سوال این است که اگر نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی انجام نشود آیا حق بیت‌المال تضییع نمی ‌شود؟ دادستان می ‌تواند حتی در این مورد نیز ورود کند.

هم اکنون باید منتظر ماند و دید که کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در این خصوص چه نظری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید