سایت (freedomhouse) در گزارشی بیان کرد که کشور چین از لحاظ دسترسی به اینترنت محدود ترین کشور محسوب می شود و بعد از آن هم ایران در جایگاه دوم محدودیت در دسترسی به اینترنت قرار دارد. اما سوالی که در ذهن افراد است این است که ایران چقدر تا شبیه چین شدن فاصله دارد؟

شاید پیش خودتان به این فکر کرده باشید که کره‌شمالی محدودترین کشور جهان مخصوصا در زمینه اینترنت را دارد. اما بر اساس گزارش سایت (freedomhouse) ایران و چین، محدودترین اینترنت جهان را دارند. در زمینه آزادی اینترنت، بعد از چین، ایران جایگاه دوم را دارد.

طبق طبقه‌بندی سایت (freedomhouse) چین در رتبه اول و ایران در رتبه دوم محدودترین اینترنت قرار دارند. پس از آن نیز به ترتیب، هنگ کنگ، روسیه، ترکیه و ویتنام از لحاظ دسترسی به اینترنت آزاد در یک سطح و در جایگاه سوم قرار دارند. اینترنت هند و آمریکا نیز در جایگاه بعدی محدودیت‌ها قرار دارند.

کشور چین از همان ابتدا که اینترنت در اختیار همه قرار گرفت، زیر ساخت‌هایی را ایجاد کرد و شبکه‌های ارتباطی بین‌المللی خود را راه‌اندازی کرد. این شبکه‌ها به گونه‌ای است که ساکنان چین باید از آن‌ها استفاده کنند اما با همین نرم‌افزارها باتمام دنیا در ارتباطند.

به دنبال عملی کردن این موضوع و شبیه‌سازی اینترنت ایران با چین، مجلس طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را با هدف مسدودسازی اینترنت کلید زد.

البته این تقلید در شرایطی شکل گرفته است که چین محدود ترین اینترنت را دارد و تمام جهان چین را دشمن اینترنت می‌دانند. با این تفاوت که این کشور، زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن این طرح را داشت اما به عقیده عده‌ای، ایران این توانایی را ندارد.

عادل طالبی درباره این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: «ما الان بهتر از چین و کره شمالی هستیم و این قانون مشخصا ما را شبیه چین می‌کند. در جلسات هم دائما کلمه چین را تکرار می‌کردند. دوستان نمی‌بینند که این کشور قبل از فراگیری اینترنت این محدودیت را اعمال کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید