محاکمه متهم که فقط با نام جوزف. اس معرفی شده است توسط دادگاه نویروپین، شهری در ایالت براندنبورگ آلمان، انجام می‌شود ولی به دلایل اجرایی جلسات محاکمه در سالن ورزشی زندان براندنبورگ برگزار خواهد شد.

دادستانی آلمان جوزف. اس را به مشارکت در سه هزار و ۵۱۸ فقره قتل متهم کرده است. او از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ یکی از نگهبانان واحد اس‌اس، شاخه شبه‌نظامی حزب نازی، در اردوگاه مرگ زاخسنهاوزن بوده است. اما وکیل متهم در دادگاه گفت که موکلش نمی‌خواهد در مورد این اتهامات اظهار نظر کند.

در فاصله سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۵ بیش از ۲۰۰ هزار نفر در اردوگاه زاخسنهاوزن نگهداری می‌شدند که از این تعداد ده‌ها هزار نفر به دلیل گرسنگی، بیماری و کار طاقت فرسا جان خود را از دست داده و هزاران نفر نیز در جریان آزمایش‌های پزشکی و یا عملیات‌های واحد اس‌اس برای نابود کردن زندانیان به قتل رسیدند.

رقم دقیق افرادی که در این اردوگاه کشته شده‌اند، مشخص نیست. برخی از ارزیابی‌ها این تعداد را حدود ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند ولی پژوهش‌های مورخان نشان می‌دهد که احتمالا رقم درست بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر است.

دادستان این پرونده در جلسه دادگاه گفت: «متهم به طور آگاهانه و داوطلبانه به عنوان یک عضو واحد اس‌اس که مجری اصلی آدمکشی بود در این قتل‌ها مشارکت داشته است».

لئون شوارتزبائوم، یکی از بازماندگان اردوگاه زاخسنهاوزن که اکنون ۱۰۰ ساله است به عنوان تماشاگر در جلسه دادگاه حضور داشت. او به خبرگزاری آلمان گفت: «این آخرین محاکمه برای مجازات عاملان قتل اعضای خانواده و دوستان و آشنایان من است. امیدوارم متهم محکوم شود».

کریستف هئوبنر، معاون «کمیته آشویتس» از عدم اظهار نظر متهم در جلسه دادگاه ابراز تاسف کرد.

او به خبرگزاری آلمان گفت: «به نظرم متهم خیلی سرحال و هوشیار است و معتقدم که به خوبی آن حوادث را به یاد دارد و حداقل می‌تواند عذرخواهی کند. ولی او حاضر نیست به خودش فشار بیاورد. خانواده‌های قربانیان برای شنیدن حقیقت به دادگاه آمده‌اند ولی رفتار متهم یک بار دیگر نشان می‌دهد که برخورد ماموران اس‌ اس با این پرونده‌ها انکار، تحقیر و ادامه سکوت است».

هفته گذشته نیز قرار بود محاکمه یکی دیگر از کارمندان اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی شروع شود. ولی متهم که یک زن ۹۶ ساله است و منشی فرمانده اس‌ اس اردوگاه مرگ اشتوتهوف بوده قبل از شروع محاکمه توانست از ساختمان دادگاه فرار کند.

او ساعاتی بعد دستگیر شد و محاکمه‌اش از روز ۲۷ مهر ( ۱۹ اکتبر ) از سر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید