به گزارش CNN فارسی، سخنگوی وزارت دفاع ایران گفته است ماهواره‌بر سیمرغ نتوانسته است “سه محموله تحقیقاتی” خود را در مدار قرار دهد. پیش‌تر اعلام شده بود که این ماهواره‌بر “با موفقیت به فضا پرتاب شده است.”

حسینی روز جمعه ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) درباره علت شکست ماموریت ماهواره‌بر سیمرغ گفته است قرار دادن محموله تحقیقاتی در مدار مستلزم رسیدن به سرعتی بیش از هفت هزار و ۶۰۰ متر بر ثانیه است، اما سرعت ماهواره‌بر تنها به هفت هزار و ۳۵۰ متر بر ثانیه رسیده است.

با این که سخنگوی وزارت دفاع ایران شکست ماموریت ماهواره‌بر سیمرغ را در تلویزیون دولتی اعلام کرده اما رسانه‌های دیگر جمهوری ایران نه تنها این خبر را منتشر نکردند بلکه از “پیشرفت” و “ویژگی” این ماموریت نوشته‌اند.

تلویزیون دولتی ایران ۹ دی‌ در حالی‌که گفت‌وگوهای احیای برجام در جریان بود، تصاویری از پرتاب موشک ماهواره‌بر “سیمرغ” در مرکز فضایی امام خمینی را منتشر کرده بود.

اما یک روز پس از پرتاب این موشک هنوز اخبار مشخص و موثفی در باره قرار گرفتن آن در مدار وجود نداشت.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی تا به‌حال چهار پرتاب ناموفق ماهواره را در کارنامه دارد.

برنامه موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی همواره یکی از مسائل مورد مناقشه با کشورهای غربی طرف توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بوده است.

پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ مورد انتقاد آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا قرار گرفت.

آلمان از ایران خواست که ارسال موشک‌ ماهواره‌بر را متوقف کند. یک دیپلمات آلمانی گفته که این پرتاب‌ها می‌توانند برای آزمایش فناوری موشک‌ های بالستیک و حمل سلاح‌های هسته‌ای به کار روند.

این دیپلمات خواستار خودداری ایران از انجام این فعالیت‌ ها و متعهد ماندن این کشور به تعهدات قطعنامه شورای امنیت شد.

پیش از این وزارت خارجه بریتانیا نیز آزمایش موشک‌های بالستیک توسط سپاه پاسداران را محکوم کرده بود.

مقامات ایران می‌گویند این گونه آزمایش‌ها تنها جنبه دفاعی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید