به گزارش CNN فارسی ، شاخص گذرنامه هنلی این شرکت ، بر اساس داده های منحصر به فرد ارائه شده توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) ، از سال ۲۰۰۶ به طور مرتب بر روی مسافرپذیرترین گذرنامه های جهان نظارت می کند.

این گزارش می گوید افزایش موانع مسافرتی که در ۱۸ ماه گذشته از همه گیری کووید ایجاد شده است منجر به بزرگترین شکاف در تحرک جهانی طی ۱۶ سال اخیر این شاخص شده است.

این شاخص محدودیت های موقتی را در نظر نمی گیرد ، بنابراین با کنار گذاشتن دسترسی فعلی به سفر ، دارندگان گذرنامه کشورهای آسیایی ژاپن و سنگاپور از لحاظ  قادرند بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد سفر کنند.

این تعداد ۱۶۶ مقصد بیشتر از اتباع افغان است ، که در انتهای شاخص ۱۹۹ گذرنامه قرار دارند و فقط می توانند بدون نیاز به ویزا از قبل به ۲۶ کشور جهان دسترسی داشته باشند.
با ورود به ربع آخر سال ۲۰۲۱ ، رتبه های بعدی تقریباً بدون تغییر در ۱۰ رتبه اول باقی می ماند. کره جنوبی با آلمان در رتبه دوم (با امتیاز ۱۹۰) و فنلاند ، ایتالیا ، لوکزامبورگ ، اسپانیا همگی در رتبه سوم قرار دارند. (با نمره ۱۸۹).

کشورهای اتحادیه اروپا طبق معمول در صدر جدول قرار دارند و اتریش و دانمارک در مکان چهارم و فرانسه ، ایرلند ، هلند ، پرتغال ، سوئد در رتبه پنجم قرار دارند.

نیوزلند که این هفته اعلام کرد از استراتژی حذف Covid-19 به نفع سیستم گواهی واکسن فاصله می گیرد ، در کنار بلژیک و سوئیس در رتبه ششم قرار دارد.

ایالات متحده و بریتانیا ، که در سال ۲۰۱۴ رتبه برتر را با هم داشتند ، اکنون در رتبه بندی متوسطی قرار دارند. آنها در شماره ۷ ، در کنار جمهوری چک ، یونان ، مالت و نروژ ، با دسترسی بدون ویزا یا در صورت درخواست ویزا به ۱۸۵ مقصد قرار دارند.

استرالیا و کانادا در مکان هشتم ، مجارستان نهم ، و لیتوانی ، لهستان و اسلواکی با هم با امتیاز ۱۸۲ به رتبه ۱۰ صعود کرده اند.
ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید