به گزارش CNN فارسی ، حکم سه شنبه شب قاضی تانیا چوتکان از دادگاه منطقه ای ایالات متحده در ایالت دی سی ضربه ای به تلاش های ترامپ برای مخفی نگه داشتن بیش از ۷۰۰ صفحه از سوابق خود در کاخ سفید است – اگرچه تیم حقوقی او به دادگاه اطلاع داده است که قصد دارد درخواست تجدید نظر کند.
او نوشت: “رئیس جمهور پادشاه نیستند و شاکی رئیس جمهور نیست.”

از هم اکنون، آرشیو ملی در مسیر تحویل تعدادی از اسناد در روز جمعه به مجلس نمایندگان است، از جمله گزارش تماس های کاخ سفید، گزارش های ویدئویی و برنامه های مربوط به ۶ ژانویه و همچنین سه صفحه از یادداشت های دست نویس ترامپ. نتیجه دادگاه همچنین می‌تواند به مجلس در پیگیری اطلاعات بیشتر از اطرافیان ترامپ، از جمله شاهدانی که احضار شده‌اند و هنوز با کمیته صحبت نکرده‌اند، کمک کند.

«دادگاه معتقد است که منافع عمومی در اجازه دادن – نه دستور دادن – به اراده ترکیبی قوه ی مقننه و مجریه برای مطالعه وقایعی است که منجر به وقوع آن در ۶ ژانویه شده است.

قاضی در حکم خود استدلال های ترامپ را در دادگاه از چند جهت خاتمه داد.
او تصمیم گرفت که خواسته های رئیس جمهور سابق نمی تواند بر تصمیمات رئیس جمهور فعلی در مورد حفاظت از اطلاعات ممتاز قوه مجریه غلبه کند. چوتکان گفت: “این رئیس جمهور فعلی است که بهترین موقعیت را برای حفاظت از منافع قوه مجریه دارد.”
او همچنین ترامپ را به دلیل هرگونه تلاش برای محافظت از خود به دلیل پنهان کاری سرنگون کرد. او نوشت: امتیاز ریاست جمهوری “به نفع جمهوری وجود دارد، نه هیچ فرد دیگری”. قاضی تصمیم گرفت به همین دلیل، کنگره و دادگاه ها می توانند در صورت نیاز به اطلاع رسانی به مردم به ارتباطات ریاست جمهوری دسترسی داشته باشند.
در این مورد، قاضی گفت که به اسناد و مدارک ترامپ نگاه نخواهد کرد و تصمیم دولت بایدن برای آزاد کردن آنها را حدس نخواهد زد. او همچنین خاطرنشان کرد که اگرچه کمیته درخواست‌های گسترده‌ای را برای درخواست‌ها ارائه کرده است، اما از قدرت قانون‌گذاری آن «تجاوز نمی‌کند».
ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید