به گزارش CNN فارسی، بر اساس این گزارش، یک مقام وزارت خارجه عراق نیز تایید کرد این کشور تصمیم گرفته این موضوع را به محافل بین‌المللی نکشاند./حمله موشکی

بە گفته این مقام که نام او نیز فاش نشده، جمهوری اسلامی به هیچ یک از پرسش‌ها و درخواست‌های رسمی عراق برای توضیح درباره این حمله پاسخ نداده است. این پرسش‌ها در روزهای چهاردهم و هفدهم مارس به ایران ارسال شده است.

او گفت منصرف شدن عراق از طرح شکایت علیه جمهوری اسلامی، به دلیل فشارهایی است که به دولت وارد می‌شود.

پیشتر مقام‌های اقلیم کردستان عراق اعلام کرده‌اند که از جامعه بین‌المللی در رابطه با حمله موشکی ایران به اربیل درخواست تحقیق کرده‌اند.

روز یکشنبه ۲۲ اسفند سپاه پاسداران در بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی به اربیل را به عهده گرفت و اعلام کرد که یک «مرکز راهبردی» اسرائیل را هدف گرفته است. اما مقام‌های اقلیم کردستان عراق ادعاهای جمهوری اسلامی مبنی بر حضور پایگاه‌های اسرائیلی در این منطقه را رد کردند.

عراق نیز در پی این حمله، با احضار سفیر ایران به این حمله اعتراض کرد و سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت این کشور از همه راه‌های ممکن برای احقاق حق خود و محکومیت این تجاوز استفاده خواهد کرد.

چند روز پس از این حمله، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چند مقام عراق و ترکیه اعلام کرد طرح تازه اقلیم کردستان عراق برای صدور گاز به ترکیه و اروپا با کمک اسرائیل، یکی از دلایل جمهوری اسلامی برای حمله موشکی اخیر خود علیه اربیل بود.

در این حمله، بیش از ۱۲ موشک به ویلای باز کریم برزنجی، یک تاجر کرد که در بخش انرژی اقلیم کردستان عراق فعال است، اصابت کرد.

رویترز نوشت برعکس آنچه قبلا گفته شده بود که این حمله واکنشی به یک حمله نظامی اسرائیل به سپاه پاسداران بوده، این حمله در چارچوب رقابت‌های کشورهای منطقه در حوزه انرژی صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید