در واقع تصویب و رای گیری عجولانه این طرح از سوی نمایندگان موافق که سعی کرده‌اند با موکول کردن آن به آخرین روز کاری هفته و در شرایطی که اکثر نمایندگان مخالف به حوزه انتخابیه خود مراجعه داشته‌اند نشان دهنده عدم بررسی دقیق و موشکافانه طرح بوده که اکثر کارشناسان فضای مجازی کلی گویی و امکان تفسیر چند گانه از بندهای این طرح را مهمترین ابهام موجود دانسته که می‌تواند کسب و کارهای اینترنتی را در شرایطی که توجه به معیشت و اقتصاد جامعه مهمترین رویکرد دولت را تشکیل می‌دهد به نابودی بکشاند موضوعی که به نظر می‌رسد  با توجه به عدم همسویی دولت با در نظر گرفتن اینکه  در شرایط کنونی رویکرد خود را مهار تورم و ساماندهای اقتصادی قرار داده و همچنین اجماع نمایندگان مخالف تقاضای مسکوت مانده طرح به زودی تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهد شد .

رای گیری بر خلاف آئین‌نامه مجلس

سید غنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در این رابطه می‌گوید: اولویت امروز کشور وضعیت معیشتی است. مقام معظم رهبری هم بر این مهم تاکید کردند که اولویت ما رسیدگی به وضع اقتصادی و معیشتی مردم است. لذا صرف وقت و زمان نمایندگان برای رسیدگی به طرح صیانت در شرایطی که اولویت های مهم تری داریم، قابل قبول نیست. وی با بیان اینکه هیچ ضرورتی برای اینکه مجلس طرح صیانت را اصل هشتادوپنجی کند، وجود نداشت، گفت: من از نحوه اداره مجلس در روزی که رای به اصل هشتادوپنجی شدن طرح دادند، گلایه مندم و اعتراض خود را رسما اعلام کردم. برخلاف آئین نامه داخلی مجلس عمل کردند و اینقدر کار را معطل کردند که نمایندگان حاضر مجلس را ترک کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان شهرستان‌ها چهارشنبه‌ها باید در حوزه انتخابیه حضور داشته باشند و بانیان طرح با علم به اینکه اگر رای گیری را به بعد از ظهر موکول کنند تعدادی از نمایندگان شهرستانی خواهند رفت، جلسه رای گیری را عقب انداختند. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس برای موضوعات مهمی مانند آب خوزستان و پیامدها و مسائل ناشی از آن جلسه غیرعلنی تشکیل می داد، نه اینستاگرام و تلگرام و غیره گفت: مجلس ۲۹۰ نماینده دارد و این طرح و اصل هشتادوپنجی شدن آن مورد قبول اکثر نمایندگان نیست.  وی اظهار کرد: از ۲۹۰ نفر نماینده ۱۲۱ نفر به این طرح رای دادند. این نشان می‌دهد ۱۶۹ نماینده مجلس یا برای رای دادن حضور نداشتند یا مخالف آن بودند. به هر حال این موضوع طوری مدیریت شد تا نتیجه مورد نظر یک جمع مشخص تامین شود.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی با این طرح موافق است، گفت: ما نماینده مردم هستیم نه نماینده شورای عالی فضای مجازی. چه کسی بهتر از نماینده مردم می تواند منافع ملی را در هر سطحی لحاظ کند؟ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم برخورد منطقی و عقلانی با مسائل گفت: تصمیمات ما تاثیرات بلند مدت دارد و اصولگرایانی که با دغدغه‌های جامعه همدل هستند، با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مخالف هستند. این نماینده مجلس با بیان اینکه حدود ۲ میلیون نفر از طریق فضای مجازی ارتزاق می‌کنند، اضافه کرد: ما باید مشکلات اصلی کشور را حل کنیم بعد دنبال این چنین مباحثی برویم. نظری خانقاه اضافه کرد: به زودی عده‌ای از نمایندگان بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، تقاضای مسکوت گذاشتن طرح صیانت را تقدیم هیات رئیسه خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد: اگر ۲۵ نفر نمایندگان مخالف تقاضا کنند، با رای اکثریت طرح مورد نظر مسکوت خواهد ماند.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی درباره مخاطرات طرح صیانت برای دولت سیزدهم بیان کرد: باید صبر کنیم و ببینیم، استراتژی دولت سیزدهم در خصوص فضای مجازی چیست و چه رویکردی را در این رابطه اتخاذ خواهد کرد. از نظر من این طرح دست و پای دولت را می‌بندد و بر مشکلات آن می‌افزاید و احساس من این است که دولت رئیسی با این طرح همدل نیست.

تقسیم طرح به بخش‌های کوچکتر

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی هم با بیان اینکه برخی از مفروضات ارائه‌شده در این طرح نادرست است، می‌گوید: ترجیحات به تهدیدات باید در اولویت باشد. تهدیدات به کل شکست خورده است. کسی مخالف موضوع مرزبانی نیست، اما با چند بند در یک طرح نمی‌شود این موضوع را پیش برد؛ باید پاسخگو باشیم. او افزود: طرح حمایت از کاربران فضای مجازی باید به طرح‌های مختلفی از نظر مرزبانی، محتوا و صیانت از حقوق کاربران تبدیل شود؛ ضمن اینکه لازم است بخش‌هایی ایجاد شود که در رابطه با هرکدام از این ها پاسخگو باشند. طالبی به ابهامات موجود در طرح هم اشاره کرد و گفت: برداشت‌های مختلفی از بندهای مختلف این طرح انجام می‌شود و این موضوع ضعف بزرگی است. قانون خوب، قانونی است که ابلیس هم نتواند از آن سوءاستفاده کند. اما این طرح به قدری مبهم است که هرکس برداشت متفاوتی از آن دارد. او با اشاره به اینکه این قانون همه را مجرم فرض کرده است، ادامه داد: این شوکی که به جامعه وارد شده است، موجب افزایش مهاجرت به کشورهای دیگر خواهد شد. به این دلیل که به اجرایی شدن این طرح، کسب‌وکارهای دچار آسیب جدی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید