به گزارش CNN فارسي ، شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» خبر داد، مقامات آمریکایی و اروپایی به صورت منظم در هفته‌های جاری، در حال برگزاری نشست‌هایی با هدف دستیابی به چارچوبی احتمالی برای آتش‌بس در اوکراین و پایان درگیری‌ها در این کشور از طریق مذاکره هستند.

سی‌ان‌ان جمعه ۱۳خرداد، به نقل از چند مقام آمریکایی خبر داد، اوکراین به صورت مستقیم در این نشست‌ها شرکت نمی‌کند.

واشینگتن پیشتر مدعی شده بود که بدون حضور اوکراین نمی‌توان در مورد آینده این کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ایتالیا در پایان ماه گذشته و در یکی از این نشست‌ها پیشنهاد داده بود، اوکراین مقابل دریافت برخی تضمین‌های امنیتی، بی‌طرفی خود را نسبت به پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» اعلام کرده و درباره آینده شبه‌جزیره کریمه و منطقه دونباس نیز گفتگوهایی میان کی‌یف و مسکو برگزار شود.

شماری از مقامات غربی در این زمینه به سی‌ان‌ان گفته‌اند، اگر روسیه و اوکراین پشت میز مذاکره به توافقی دست پیدا نکنند، نگرانی‌ها از طولانی‌شدن این جنگ به صورت فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت و این درگیری‌ها ممکن است تا سال‌ها به درازا بکشد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع اوکراین جمعه اعلام کرد، ارتش این کشور موفق شد نیروهای روسیه را از دو منطقه مسکونی در «سورودونتسک» به عقب‌ براند.

به گزارش خبرگزاری اوکراین، الکساندر موتوزیانک، سخنگوی وزارت دفاع این کشور تصریح کرد: «صبح امروز خسارت‌های زیادی به دشمن وارد شد. نیروهای اوکراینی در محور سورودونتسک موفق شدند، تلاش اشغالگران روسی برای تصرف دو منطقه مسکونی را خنثی کنند.»

او افزود: «ارتش صبح امروز و با پشتیبانی هوایی، عملیاتی تهاجمی را در مناطق مسکونی سورودونتسک انجام داد.»

پاولو کریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک در شرق اوکراین نیز به خبرگزاری «رویترز» گفت، روسیه نمی‌تواند این منطقه محاصره‌شده را به سرعت تصرف کند، اما نیروهای اوکراینی برای مقابله با حملات مسکو به تسلیحات بیشتری نیاز دارند.

او در ادامه خاطرنشان کرد، نیروهای روسیه در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شهر «اسلاویانسک» مستقر شده‌اند. اسلاویانسک دومین شهر بزرگ تحت کنترل اوکراین در این منطقه است.

تصرف دو منطقه دونتسک و لوهانسک که در همسایگی یکدیگر هستند، از اهداف اصلی روسیه در خاک اوکراین محسوب می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز جمعه در صدمین روز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین اعلام کرد، کی‌یف پیروز این جنگ خواهد بود.

در ویدیویی که در همین زمینه منتشر شد، زلنسکی به همراه دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، دیوید آراخامیا، رهبر اکثریت پارلمان این کشور، آندری یرماک، رئیس ستاد ریاست‌جمهوری و میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ریاست‌جمهوری مقابل کاخ ریاست‌جمهوری تاکید کرد: «نمایندگان دولت اینجا حضور داشته و صد روز است که در حال دفاع از اوکراین هستند و به دفاع خود ادامه خواهند داد.»

دیدگاهتان را بنویسید