به گزارش سی ان ان فارسی به دنبال توافق سال گذشته اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط، سفارت امارات در تل‌آویو روز چهارشنبه در مراسمی با حضور رئیس جمهور اسرائیل رسماً افتتاح می‌شود.
دفتر سفارت امارات در اسرائیل در ساختمان بورس تل‌آویو قرار دارد که میزبان چند شرکت فناوری است.

امارات متحده عربی و اسرائیل، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ به میانجیگری دولت دونالد ترامپ پیمان ابراهیم را امضاء کردند. این پیمان، توافقی است برای صلح و عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی.

افتتاح سفارت و برقراری روابط دیپلماتیک نیز بخشی از روند عادی‌سازی و تقویت روابط دوجانبه به‌شمار می‌رود.

محمد الخاجه، سفیر امارات متحده عربی در اسرائیل از چند ماه پیش برای آماده کردن مقدمات افتتاح سفارتخانه به اسرائیل سفر کرده بود و در این شهر حضور داشت.

اسرائیل نیز اوایل سال جاری میلادی سفیر خود را به ابوظبی اعزام کرد. در مراسم افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی که با حضور وزیر امور خارجه اسرائیل برگزار شد، یائیر لاپید از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل نیز به عنوان «معمار پیمان ابراهیم» یاد کرد و از تلاش‌های او برای توسعه روابط با کشورهای عرب و مسلمان خاورمیانه قدردانی کرد. تهدید ایران، کشورهای عرب منطقه را به اسرائیل نزدیک کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از نخستین سفر یک وزیر امور خارجه اسرائیل به امارات متحده عربی و افتتاح سفارت آن کشور در ابوظبی استقبال کرد و گفت ایالات متحده برای «ایجاد آینده‌ای صلح‌آمیز، امن و پررونق برای همه مردم خاورمیانه» به همکاری با امارات و اسرائیل ادامه خواهد داد.

طبق بیانیه وزارت خارجه اسرائیل که متن سخنرانی را منتشر کرده، او با بیان این که اسرائیل جایی نمی‌رود و خاورمیانه خانه آن است گفت «ما اینجاییم که بمانیم. ما از همه کشورهای منطقه می‌خواهیم این را به رسمیت بشناسند و با ما گفت‌وگو کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید