به گزارش CNN فارسی ، بورس از ابتدای سال ۱۴۰۰ و در امتداد افت قابل ملاحظه سال ۹۹ ، اوضاع خوبی نداشت‌، همان گونه که پیش ‌بینی می ‌شد در خرداد ماه و پس از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با چرخشی واضح روندی رو به رشد به خود گرفت. به ‌طوری که شاخص ‌کل در پایان تیرماه دوباره وارد کانال یک ‌میلیون و سیصد هزار واحد شد. عددی که با اما و اگرهای بسیار زیادی مواجه می باشد. در این بین انتخاب ابراهیم رئیسی و مراسم تحلیف ریاست جمهوری او و بحث برجام از عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات بوده ‌اند.

در همین راستا در گفت ‌و گو با دو کارشناس بازارسرمایه ، روند بازار بورس را در هفته آخر سکان داری دولت تدبیر و امید بررسی کردیم و نظرات آنها را حول محور تحلیف رئیسی و برجام و اثر آن بر بورس جویا شدیم ، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌  وگو درباره موضوع مطرح شده گفت : بازار در هفته جاری در یک محدوده خاصی نوسان خواهد داشت و بازار در انتظار است که رئیسی در گفته هایش اشاره خاصی به نوع سیاست گذاری، ‌تعیین کابینه و اهداف پیشرو داشته باشد ، ‌هرچند که سیاست و رویکرد های آقای رئیسی تعیین شده و مشخص شده است که رویکردی برمبنای اقتصاد دستوری خواهد بود، به همین علت انتظار می ‌رود که بازار به واسطه تورمی که پیش خواهد آمد در اکثر مواقع متاسفانه رشد کند، رشدی که حاصل روند عادی اقتصادی نیست، بلکه ناشی از تورمی است که از ضعف مدیریت اقتصادی برخواسته خواهد شد.

نیما آگاهی ، دیگر کارشناس بازار سرمایه در جواب به موضوع مطرح شده گفت : با توجه به روندی که در پایان هفته پیش در بازار سرمایه داشتیم ، جمع بندی از برجام به گونه ‌ای می باشد که فعلا در آینده نزدیک این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. وی افزود : بنده همچنان معتقدم که وضعیت بازار بورس مقداری بیشتر از وضعیت اقتصادی کشور حرکت می ‌کند و حس می ‌شود که در آینده نزدیک از هیجان بازار کاسته خواهد شد، روند فعلی به گمانم خیلی پرشتاب نخواهد بود و احتمالا اصلاحاتی را در آینده خواهیم داشت.  اتفاقات سیاسی که پیش رو است نیز بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.

آگاهی در پایان اظهار کرد : مشکل اساسی در همه دولت‌ ها این می باشد که قسمت اقتصادی دولت تصمیم گیر نهایی نیست وسیاست‌ گذارانِ با وزن بیشتر تعیین ‌کننده هستند و این یک خطر بالقوه است. نکته دوم این است افراد سیاسی نزدیک به آقای رئیسی اعتقادی به بحث مذاکرات ندارند، ‌به شخصه حس میکنم در موقعیت فعلی نباید گزینه مذاکره را کنار گذاشت ، زیرا برای کشور و اقتصاد ما در موقعیت فعلی ضربات بیشتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید