به گزارش CNN فارسی، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، حوادث بسیاری در سطح منطقه و جهان به وجود آمد که یکی از آنها دامن زدن شبکه‌های غربی به آتش جنگ این دو کشور بود. پس از آنکه روسیه توانست اندکی با این اخبار جعلی و نادرست مقابله کند، آمریکا و سایر متحدانش اعلام کردند که به زودی اینترنت را در روسیه قطع می‌کنند.

آیا اینترنت در روسیه قطع می‌شود؟

روسیه نیز در پی انتشار این خبر آمادگی خود را در برابر هر گونه قطعی اینترنت اعلام کرده و گفته است برای تمامی حملات سایبری احتمالی آماده است. در همین راستا هم اکنون در روسیه بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی مانند توییتر، فیسبوک و برخی از سرویس استریم‌ها مانند نتفلیکس فیلتر شده‌اند و کاربران نمی‌توانند حتی در تیک تاک محتوایی آپلود کنند.

طی روزهای اخیر روسیه شواهدی برملا کرده که نشان می‌دهد بیش از آنچه غربی‌ها فکر می‌کنند، آماده این شرایط است. اسناد کاخ کرملین نشان می‌دهد که دولت روسیه در صدد انجام برخی اقدامات مهم و حیاتی است و اگر بتواند موفق شود برای همیشه می‌تواند از شر اینترنت غربی‌ها خلاص شود.

طبیعتاً می‌دانید که اینترنت روسیه وابسته به غرب است و همین عامل می‌تواند احتمال حملات سایبری به روسیه افزایش یابد و به تبع این حملات ممکن است سیاست و اقتصاد نیز تحت الشعاع قرار بگیرد. البته گزارشاتی که چند روز پیش توسط وزارت توسعه دیجیتال روسیه منتشر شد، نشان می‌داد که کرملین به زودی اینترنت جهانی را متوقف خواهد کرد اما بعداً مشخص شد که این اسناد شایعه بوده و تکذیب شدند.

اسنادی که پیش تر منتشر شده بود نشان می‌داد که کاخ کرملین طوری برنامه ریزی کرده تا پورتال‌های دولتی و آنلاین بتوانند کار خود را در صورت توقف اینترنت جهانی به خوبی انجام دهند. در واقع کرملین مجموعه اقداماتی را انجام داده تا وبسایت‌های دولتی قادر به انجام وظایف روتین خود باشند و دولت‌های غربی نتوانند در روند آن خللی وارد کنند.

 

کرملین برای اینکه هدف مذکور محقق شود از تمامی وبسایت‌های خارجی درخواست کرده تا خدمات میزبان خارجی استفاده نکنند و از خدماتی که شرکت های روسی در حال ارائه هستند، بهره مند شوند. همچنین از وبسایت های دولتی خواسته شده تا تمامی آثار پلتفرم‌های خارجی من جمله فایل‌های جاوا اسکریپتی که در آنها هست را از بین ببرند.

در واقع کرملین طوری برنامه ریزی کرده که اگر روزی غرب تمامی دسترسی‌ها به اینترنت جهانی را در روسیه قطع کرد، آنها بتوانند به کار خود ادامه دهند زیرا ممکن است هر لحظه و بدون هشدار قبلی این اتفاق بیفتد. نتیجه این از کارافتادگی می‌تواند آسیب زدن به وبسایت‌های دولتی باشد.

حملات سایبری شدید به روسیه

به گفته معاونت وزارت توسعه دیجیتال روسیه، طی روزهای اخیر تعداد حملات سایبری به زیرساخت‌های روسیه افزایشی بوده و دولت نیز برای سناریوهای مختلف آماده می‌شود اما اینکه روسیه به فکر قطع تمامی ارتباطات اینترنتی در داخل باشد، این طور نیست.

بر اساس آنچه یکی از کارشناسان امنیت بین المللی مستقر در مسکو گفته است، روسیه برای محافظت از حملات احتمالی فهرستی از اقدامات منطقی تهیه کرده که موضوع این اسناد جمع آوری داده‌ها در مورد وضعیت زیرساخت وب سایت‌های دولتی و اطمینان از محافظت و در دسترس بودن آنها است.

 

آن طور که در این اسناد آمده است تمامی وبسایت‌های روسی باید از سرورهای سیستم دامنه دی ان اس (DNS) واقع در روسیه استفاده کنند. در واقع این دی ان اس‌ها مثل یک دفترچه تلفن هستند که به کاربران امکان می‌دهد URL ها را به IP تبدیل کنند و بتوانند از محتوای سایت‌های مختلف بهره‌مند شوند.

انتقال زیرساخت‌ها به سرورهای داخلی

از جمله اطلاعات دیگری که در اسناد منتشر شده به آن اشاره شده، انتقال زیرساخت‌های دولت روسیه به سرورهای داخلی است. به نظر می‌رسد که دستور از کرملین صادر شده که در اسرع وقت زیرساخت‌ها به سرورهای داخلی متصل شوند و این باعث می‌شود تا وسایت‌های روسی در برابر حملات سایبری دولت‌های دیگر ایمن شوند.

از طرف دیگر وقوع این اتفاق به روس‌ها امکان می‌دهد تا بتوانند به سرعت درباره قطع شدن اینترنت تصمیم گیری کنند. آنچه در این میان جالب به نظر می‌رسد این است که اوکراین نیز دقیقاً به دنبال عملیاتی کردن چنین کاری است. همین هفته گذشته بود که اوکراین از یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دامنه غیرانتفاعی آمریکا درخواست کرد تا دسترسی روسیه را برای ثبت دامنه محدود کند.

البته شرکت آیکان خواسته اوکراینی‌ها را رد کرد چرا که قطع اینترنت و یا امکان ثبت دامنه در این کشور باعث می‌شود بیش از آنکه به دولت روسیه آسیب وارد شود، به شهروندان روسی صدمه بزند.

 

تلاش‌ها برای قطع ارتباط اینترنت روسیه

پس از انتشار این اسناد و وقوع یکسری حوادث دیگر، تلاش‌ها مجدداً برای قطع اینترنت این کشور آغاز شد. در وهله اول شرکت کاگنت کامیونیکیشنز که داده‌های دیجیتالی را از طریق زیرساخت‌های خود به سراسر قاره‌ها می‌فرستد، اعلام کرد که تمامی قراردادهای خود با شرکت‌های روسیه را فسخ خواهد کرد.

یکی از مشتریان مهم این کمپانی، شرکت Rostelecom است و دیگری موتور جستجوی معروف این کشور، یاندکس خواهد بود. البته این اقدام باعث نمی‌شود که اینترنت به صورت کلی قطع شود اما مسلماً دسترسی‌ها کند می‌شود و با افزایش ترافیک و ازدحامی که به وجود خواهد آمد، اختلال جدی به وجود می‌آورد.

در همین راستا اگر سایر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی روندی مشابه با این شرکت در پیش بگیرند، صدمات جبران ناپذیری بر پیکره اینترنت روسیه وارد می‌شود. بنابراین اسناد منتشر شده توسط کرملین نشان می‌دهد که روس‌ها از همین الان به دنبال رفع موانع هستند و قصد دارند با دولت‌های غربی مقابله کنند. مدیر گروه حامی خدمات دیجیتال که به طور معمول قطعی اینترنت در سراسر جهان را پیگیری می‌کند گفته:

مراحل ذکر شده در اسناد روسی نقاط عطف واقع‌بینانه‌ای هستند که پیش بینی آنها موجب می‌شود در صورت قطع ارتباط با اینترنت جهانی، خدمات پایه اینترنتی در روسیه در دسترس باقی بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید