به گزارش CNN فارسی ، تعیین و ابلاغ قیمت دستوری ۲۵ کالای اساسی پس از جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیسی، انجام شده است و در این جلسه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سایر نهاد‌های مرتبط مامور شدند تا «قیمت کالاهای اساسی را ظرف بیست و چهار ساعت» محاسبه و اعلام کنند.
در فهرست قیمت‌های دستوری که دولت روز پنج‌شنبه ابلاغ کرد قیمت شانه ۳۰ تایی تخم مرغ ۴۳ هزار تومان، قیمت مرغ تازه هر کیلو ۳۱ هزار تومان، مرغ منجمد ۲۰ هزار تومان، شیر خام دامداری هر کیلو ۶ هزار و ۴۰۰ تومان، شیر کم چرب هر لیتر ۱۱ هزار تومان و قیمت برنج پاکستانی کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

در بخشی از فهرست قیمت‌های ابلاغی دولت برای قیمت ۲۵ قلم کالای اساسی، برای انواع نان دو قیمت یارانه‌ای و غیریارانه‌ای تعیین شده است.

نان بربری یارانه‌ای هزار و ۶۰۰ تومان و آزاد دو هزار و ۵۰۰ تومان، نان تافتون یارانه‌ای ۹۰۰ و غیریارانه‌ای هزار و ۲۰۰ تومان، سنکگ یارانه‌ای دو هزار تومان و غیر یارانه‌ای سه هزار تومان و نان لواش یارانه‌ای ۵۰۰ تومان و غیریارانه‌ای ۶۵۰ تومان بخشی از این فهرست است.

یک ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۱۰ درصدی یه قلم از محصولات لبنی خبر داد و اعلام کرد که با تصمیم ستاد تنظیم بازار و دستور ابراهیم رئیسی در مورد ثبات قیمت‌ها و فراوانی کالاهای اساسی قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی، ماست ۲.۵ کیلویی ساده و پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

با گذشت یک ماه از وعده دولت، رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، در نامه‌ای به معاون اول ابراهیم رئیسی، وزیر جهادکشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه خاطرنشان کرد که کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه محصول پر مصرف لبنی در مقیاس ملی عملی نشده است.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه خود دلیل عدم تحقق وعده دولت را به «‌عدم همراهی شبکه فروشگاهی» خواند و افزود که دولت برای عرضه این سه قلم کالای با قیمت تعیین شده خود امکان عرضه مستقیم آن را فراهم کند یا آن را در «سبد کالا» قرار دهد.

تعیین قیمت دستوری ۲۵ قلم کالای اساسی پس از آن انجام شد که با وجود سخنان رئیسی و دیگر مقام‌های دولت برای ثبات قیمت‌ها، موج گرانی‌ها ادامه دارد تا آنجا که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، آن را به پشت پرده‌‌ها ربط داد و گفت: گرانی که دو ماه اخیر، پشت پرده‌هایی دارد که باید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آن را دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید