با وجود افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی پقیمت خودرو‌های داخلی از ابتدای سال تا ابتدای مردادماه, در طول دو هفته اخیر، باز هم قیمت خودرو روند صعودی به خود گرفته است. در این میان خودروسازان و قطعه ساز‌ها قطعی برق را علت گرانی خودرو عنوان می‌کنند.

بازار خودرو در طول یک هفته اخیر با جهش قیمت مواجه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انواع خودرو داخلی و خارجی در بازار بین ۴ تا ۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. فعالان بازار معتقدند که قطعی برق منجر به افزایش ناگهانی قیمت خودرو‌ها شده است.

سایپا ۱۵۱ پلاس در حالی که هفته گذشته در بازار ۱۴۰ تومان قیمت داشت، اما حالا به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین سمند LX که هفته پیش ۲۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسیده، هم اکنون به ۲۲۷ میلیون تومان رسیده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که سایپا ۱۵۱ پلاس ابتدای امسال ۱۱۶ میلیون تومان قیمت داشت و سمند LX نیز در بازار ۱۹۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

البته در طول ۲۴ ساعت اخیر نیز با وجود کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو‌های داخلی رشد ۲ تا ۶ درصدی را تجربه کرده اند.
در این رابطه خودروی تیبا و تیبا که روز گذشته ۱۳۶ و ۱۴۶ میلیون تومان قیمت داشتند، حالا نرخ شان به ترتیب به ۱۴۳ و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه می‌گوید  قطعی‌های مکرر برق تأثیرات بسیار منفی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی گذاشته و زنجیره تامین را با مشکل مواجه کرده است.
طبق گفته او، از یک‌سو به‌دلیل مدت زمان زیاد قطعی برق، تولید قطعه کاهش یافت و از سوی دیگر باعث شد تا تمام دستگاه‌های الکترونیک و برد‌ها بسوزد و زیان هنگفتی به صنعت قطعه‌سازی وارد شود. این روند باعث شد تعداد خودرو‌های مانده در کف پارکینگ خودروسازان افزایش یابد.
البته در این میان فعالان بازار خودرو، افزایش قیمت دلار و بازگشت انتظارات تورمی را دلیل گرانی دوباره بازار خودرو عنوان می‌کنند.

علاوه بر این، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کاهش شدید عرضه خودرو را علت گرانی‌ها می‌داند.

باید دید این وضعیت تا به کجا ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید