به گزارش فارسی، اعلام کرد نیروهای هنگ‌مرزی مستقر در مرز نوسود اواخر شامگاه یکشنبه ۲۸ فروردین، شماری از کولبران را به رگبار بستند.

بر اساس این گزارش، در نتیجه تیراندازی مستقیم این نیروها دست‌کم ۱۰ کولبر زخمی شده‌اند که هویت ۸ نفر از آنها برای هه‌نگاو احراز شده است.

این وبسایت حقوق بشری هویت این ۸ کولبر را حسیب عزیزی اهل روستای شمشیر از توابع پاوه، ساسان خانی اهل ثلاث‌باباجانی، عثمان شاهمرادی، مبین (فامیلی نامشخص)، سعدالله حسینی، مهدی (فامیلی نامشخص)، نامدار حسینی و حبیب (فامیلی نامشخص) اهل جوانرود اعلام کرده است.

این کولبران با سلاح ساچمه‌ای و از ناحیه سر، پشت و دست مورد هدف نیروهای هنگ‌مرزی قرار گرفته و برای مداوا به بیمارستان قدس پاوه منتقل شده‌اند.

«نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی این کولبران را مورد تیراندازی قرار داده‌اند.»

با زخمی‌شدن این کولبران، شمار کولبرانی که طی هفته گذشته در حین کولبری در این مرز با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی زخمی شده‌اند به ۱۵ نفر رسیده است.

همچنین به گزارش هرانا، در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۲۳ کولبر و ۳۱ سوختبر بر اثر شلیک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند و ۸۱ کولبر و ۱۶ نفر سوختبر دیگر زخمی شدند.

همچنین در این گزارش آمده که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.

دیدگاهتان را بنویسید