به گزارش CNN فارسی، احمدرضا احمدیان، رییس پلیس امنیت عمومی لرستان، روز شنبه از پلمب ۳۲ واحد صنفی در این استان به دلیل «عدم رعایت شئونات اسلامی» خبر داد.

او همچنین گفت پنج نفر در این رابطه بازداشت شدند و به ۲۳۵ واحد صنفی نیز تذکر داده شد.

نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ، نیز گفت شش واحد صنفی در این استان پلمب شدند و به ۱۰۴۰ واحد صنفی تذکر داده شد. او همچنین هشدار داد رستوران‌های مسافرپذیر باید «استتار کامل» کنند و واحدهای فروش مواد غذایی تا قبل از افطار تعطیل باشند.

دو روز پیش نیز مهدی تقوی‌نیا، رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی، از پلمب شدن پنج واحد صنفی در این استان خبر داد.

او همچنین گفت ۲۵ مورد تعهد كتبی از واحدهای صنفی اخذ شد و به ۲۱ واحد دیگر نيز تذکر داده شد.

سلمان حیدری، فرمانده انتظامی بوکان، نیز از پلمب شدن دو واحد غذاخوری در این شهر به دلیل فعالیت در روزهای ماه رمضان خبر داده است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز ۱۳ فروردین در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی خواستار برخورد با روزه‌خواری شد و تهدید کرد با «روزه‌خواری در خودرو» نیز برخورد خواهد شد.

در روزهای اخیر شماری از روحانیان و مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار برخورد شدید با «روزه‌خواری» شده‌اند.

سخنان اخیر یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده خامنه‌ای در اصفهان، نیز با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

او بر حمله به «روزه‌خواران» تاکید کرده و گفته بود: «اگر تنهایی امکان انجام این کار را ندارید، چندنفره بروید و بساط روزه‌خواران را به هم بریزید.»

در سال‌های گذشته نیز در ماه رمضان هزاران واحد صنفی پلمب شده و به ده‌ها هزار واحد اخطار داده شده است.

از جمله در سال ۹۹ احمد نوریان،‌ سخنگوی وقت نیروی انتظامی،‌ اعلام کرد که فقط در نیمه نخست ماه رمضان آن سال سه هزار و ۴۳۸ واحد پلمب و برای صاحبان برخی از آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

در ایران هر سال به مناسبت ماه رمضان «طرح سراسری برخورد با روزه‌خواری» اجرا می‌شود و طی آن صدها نفر بازداشت و هزاران واحد صنفی پلمب می‌شوند.

در برخی از سال‌ها نیز قوه قضاییه از اجرای حکم شلاق برای ده‌ها نفر به اتهام «روزه‌خواری» خبر داده است.

براساس قوانین جمهوری اسلامی، «تظاهر به روزه‌خواری» با مجازات حبس از۱۰ روز تا دو ماه، و تا ۷۴ ضربه شلاق روبه‌رو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید