تلویزیون ملی چین در اقدامی عجیب و بی‌سابقه، با ادغام‌کردن مدال‌های کسب شده از سوی چندین کشور، خود را به عنوان قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توكيو معرفی کرد.

تنها یک روز مانده به پایان مسابقات بود که چین با ۳۸ مدال طلا و با فاصله دو طلا نسبت به ایالات متحده آمریکا صدرنشین جدول رده‌بندی بود اما کاروان ایالات متحده در روز آخر با کسب سه مدال طلا گوی سبقت را از رقیب خود ربود و موفق شد از عنوان نخست دو دوره اخیر خود دفاع کند و همچنان با فاصله‌ای زیاد پرافتخارترین کشور در این رویداد بزرگ محسوب می‌شود.

کاروان ورزشی ایالات متحده آمریکا توانست با ۳۹ طلا، ۴۱ نقره و ۳۳ برنز و در مجموع با کسب ۱۱۳ مدال، در رتبه نخست بایستاد. چین با ۳۸ طلا، ۳۲ نقره و ۱۸ برنز و ۸۸ مدال در جایگاه دوم قرار گرفت. ژاپن میزبان نیز توانست با کسب ۲۷ طلا، ۱۴ نقره و ۱۷ برنز در رتبه سوم قرار بگیرد.

با این حال، تنها یک هفته بعد از پایان مراسم اختتامیه المپیک، تصاویری در «Weibo»، یکی از شبکه‌های تلویزیونی در چین، و همچنین شبکه تلویزیونی مرکزی چین منتشر شد که چیز دیگری نشان می‌داد.

از آنجا که قهرمان المپیک براساس مدال‌های طلا تعیین می‌شود، چین مدال‌های کسب شده از سویhttps://farsicnn.com/ هنگ کنگ، تایوان و ماکائو را هم به‌نام خود زده است که در این صورت، مدال‌های خود را به ۴۲ طلا، ۳۷ نقره و ۲۷ برنز ارتقا داد و خود را به‌عنوان قهرمان المپیک توکیو معرفی کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک «IOC»، هنگ کنگ، تایوان و ماکائو را به رسمیت شناخته و اجازه رقابت آن‌ها به صورت جداگانه از کشور چین را صادر کرده است.

هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ از تحت‌ الحمایگی بریتانیا خارج شد اما کاملا به چین ملحق نشد. اصل «یک کشور، دو سیستم» قانون حاکم بر این منطقه است و قانون ملی این کشور به‌طور کامل در هنگ‌کنگ اعمال نمی‌شود. هنگ‌کنگ روابط اقتصادی و فرهنگی جداگانه با کشورهای خارجی را حفظ کرده ‌است. این منطقه به‌طور فعال در سازمان تجارت جهانی، مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، کمیته بین‌المللی المپیک و بسیاری از موسسات سازمان ملل متحد شرکت می‌کند.

اما حکومت تایوان به‌طور رسمی خود را حکومت مشروع کل سرزمین چین دانسته و جمهوری خلق چین را که از سال ۱۹۴۹ قدرت را در سرزمین اصلی چین در اختیار گرفته غیرقانونی می‌داند. در سال ۱۹۹۸ قطعنامه استقلال تایوان بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل رفت ولی برای بار ششم این قطعنامه توسط حکومت پکن وتو شد. تایوان عضو سازمان تجارت جهانی و سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا – اقیانوسیه است و در مناسبت‌های ورزشی به‌طور مستقل شرکت می‌کند.

ماکائو در سال ۱۵۵۷میلادی مستعمره پرتغال شد. در آوریل ۱۹۷۸، پرتغال و چین مذاکرات را در مورد وضعیت ماکائو آغاز کردند. سرانجام در دسامبر ۱۹۹۹ پرتغال با بازپیوستن ماکائو به چین مشروط به تبدیل ماکائو به یک منطقه اداری، تجاری و بازرگانی و الزام چین مبنی بر اعطای خودمختاری اقتصادی و اجتماعی به ماکائو به مدت ۵۰ سال موافقت کرد. طبق این توافق، ماکائو به طور مستقل در مجامع ورزشی حضور می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید