در حالی که مردم ایران برای دریافت دوز اول واکسن خود صف کشیده اند خبر ها حاکی از آن است که اسراییل به دوز سوم واکسن رسیده است.بیش از نیم میلیون از جمعیت ۹ میلیون نفری اسرائیل دوز سوم واکسن کرونا را نیز دریافت کرده‌اند. بررسی نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان از موفقیت چشمگیر دور سوم واکسن کرونا دارد.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا از اواخر ماه ژوئیه در اسرائيل آغاز شد. بر اساس تصمیم دولت این کشور، افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند برای بار سوم واکسینه می‌شوند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که تحقیقات نشان دادند میزان حفاظت از ویروس در بدن این افراد رو به کاهش می‌رود.

به ویژه با توجه به سویه دلتای ویروس کرونا تجدید واکسن برای رسیدن به میزان بالای آنتی‌بادی در بدن ضروری شمرده شده تا از عفونت جدید جلوگیری شود.

لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا هنوز از سوی ادارات بهداشت آمریکا اعلام نشده است اما حالا اسرائیل به نتایج قابل توجهی از این مرحله دست پیدا کرده است.

نظرسنجی از کسانی که دوز سوم واکسن بایون‌تک−فایزر را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که عوارض این دور یا مانند دو دور قبلی و یا کمتر از آن بوده است.

برای این نظرسنجی  ۴۵۰۰ نفر از کسانی که در فاصله ۳۰ ژوئيه تا اول اوت دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، مورد پرسش قرار گرفته‌اند. ۸۸ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که در روزهای پس از تزریق دوز سوم حسی شبیه یا بهتر از دوز دوم داشته‌اند.

۳۱ درصد تنها از درد محل تزریق واکسن شکایت کرده‌اند. حدود ۰/۴ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که دچار مشکل تنفسی داشته‌اند و یک درصد هم به دلیل عوارض بیشتر مجبور به مراجعه به پزشک شده‌اند که برای این حجم از واکسن آمار بدی به نظر نمی آید.

یکی از همکاران بزرگترین مرکز خدمات سلامتی اسرائيل تاکید کرده که این نتایج اولین گزارش‌ها و نیز گزارش‌هایی هستند که افراد خودشان بیان کرده‌اند، اما امکان مقایسه با عوارض جانبی دوردوم را فراهم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید