به گزارش CNN فارسی، به دنبال برگزاری مراسم تشییع جنازه مهسا امینی (ژینا) در سقز، تنش‌ها به خیابان‌های شهر رسید. براساس ویدیوهایی کە در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدە، نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و ساچمەهای پلاستیکی به معترضان حمله کردەاند

 

پس از خاکسپاری پیکر مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در بازداشتگاه وزرا کشته شد، مردم به سوی فرمانداری سقز حرکت کرده‌ و مقابل فرمانداری تجمع کردند.

 

یک منبع آگاه در شهرستان سقز در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی تایید کرد کە تا عصر شنبه، حداقل ١۵ نفر در اثر اصابت گلوله‌های ساچمەای و به دلیل شدت جراحات به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعە کردند. به گفتە این منبع وضعیت دو نفر از مجروحان وخیم است.

 

این منبع هم‌چنین به دویچه وله فارسی گفت کە “شمار مجروحان بسیار بیشتر است، اما مردم تنها در صورتی کە جراحات شدید باشد، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند‌.

ویدیوهایی بە دویچە وله فارسی رسیده کە در آنها حداقل سه فرد مجروح را می‌توان دید کە یکی از آنها از ناحیه سر مصدوم شدە است

سایت هه‌نگاو که اخبار مربوط به کردستان را پوشش می‌دهد، گزارش داده که نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم ازگاز اشک‌آور و تفنگ ساچمه‌ای استفاده کرده و در جریان این درگیری‌ها دست کم ۱۳ نفر از جمله دو نوجوان زیر ۱۸ سال و سه زن زخمی شده‌اند.

 

هه‌نگاو نام یکی از زخمی‌ها را “کیان درخشان” اعلام کرده و وضعیت جسمانی او را به این دلیل که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته، وخیم گزارش کرده است.

 

در شبکه‌های اجتماعی نیز فیلم‌هایی از تیراندازی و نیز فیلمی از انتقال یک مجروح به بیمارستان منتشر شده است.

سایت هه‌نگاو روز جمعه ۲۵ شهریور نیز گزارش داده بود که راه‌های ورودی به شهر سقز توسط نیروهای حکومتی بسته شده و حفظ امنیت شهر به شورای تامین سپرده شده است.

 

سرعت اینترنت در سقز بسیار کند شده و در برخی مناطق اینترنت به کلی قطع شده است.

فراخوان اعتصاب سراسری

 

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران، فراخوانی منتشر کرده و از مردم کردستان خواسته تا روز دوشنبه ۲۸ شهریور دست به اعتصاب عمومی بزنند.

 

در این فراخوان با اشاره به مرگ مهسا امینی و نیز خودکشی شلر رسولی که به دلیل در معرض تجاوز بودن خودش را از پنجره به پایین پرتاب کرد، از مردم خواسته شده تا “در اعتراض به سیاست‌های ضد انسانی و ضد زن رژیم” دست به اعتصاب سراسری بزنند.

 

مرکز همکاری احزاب کردستان همچنین از دیگر احزاب سیاسی و نهادهای مدنی و فعالان حقوق بشر خواسته تا با همکاری در این اعتصاب “پاسخ دندان شکنی به رژیم لجام گسیختە جمهوری اسلامی بدهند”.

 

دیگر احزاب کرد نیز فراخوان به اعتصاب سراسری داده‌اند.

مهسا امینی سه‌شنبه ۲۲ شهریور حوالی ساعت شش عصر در بزرگراه شهید حقانی تهران در حالی که همراه برادرش بود، توسط گشت ارشاد دستگیر و دو ساعت بعد در بیمارستان کسری بستری ‌شد.

 

پزشکان در اولین اظهارنظر به خانواده‌اش گفته‌ بودند، مهسا دچار سکته مغزی و قلبی شده و مغزش دیگر هشیار نیست.

 

اما با گذشت دو روز از مرگ مغزی مهسا امینی و منتشر شدن عکس‌ها و فیلم‌هایی از او، در حالی که بی جان روی تخت بیمارستان بود، بسیاری از متخصصان امور پزشکی اعلام کردند، از آنجا که روی گوش مهسا علائم خونریزی مشهود است، احتمالا ضربه سنگینی به سر او وارد شده و سکته نمی‌تواند، دلیل به کما رفتن و در نهایت مرگ او باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید