با تصرف کابل به دست طالبان و اشتباه استراتژیک بایدن در خروج زودهنگام از افغانستان ، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام)، از روز پنجشنبه ۲۱ مرداد عملیاتی را برای تخلیه هزاران نفر نظامی و غیرنظامی از کابل آغاز کرده که بیش از ۱۲۰ هواپیما و هلیکوپتر در آن مشارکت دارند و در مورد عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی از یک کشور در تاریخ نیروهای نظامی آمریکا بی‌سابقه است.

بنا بود تخلیهٔ این افراد به‌تدریج و تا روز نهم شهریور انجام شود، اما عملیات پیچیده و بزرگ تخلیهٔ سریع این گروه به کویت و قطر، به‌دلیل سقوط مراکز ولایات همجوار کابل و احتمال سقوط این شهر و تصرف آن به دست طالبان در ۲۴ ساعت آینده، با شدت و سرعت بیشتری در جریان است.

در زمان تهیه این گزارش، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا با حدود ۲۰ فروند هواپیمای ترابری پهن‌پیکر سی-۱۷آ، شش فروند هواپیمای سوخت‌رسان کِی‌سی-۱۳۵آر تی، چهار فروند هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی اِی‌سی-۱۳۰جِی، دو فروند هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی اِی سی-۱۳۰دبلیو، چهار فروند هواپیمای پشتیبانی عملیات نیروهای ویژه اِم‌سی-۱۳۰جِی، چهار فروند هواپیمای جستجو و نجات اِچ‌سی-۱۳۰جِی، هشت فروند هلیکوپتر جستجو و نجات اِچ‌اِچ-۶۰جی، یک فروند هواپیمای رله مخابراتی ئی-۱۱آ، پهپادهای رزمی اِم‌کیو-۹ ریپِر، به همراه شش فروند بمب‌افکن بی-۵۲اِچ و شماری دیگر از سوخت‌رسان‌ها شامل کِی‌سی-۱۳۵آر و کِی‌سی-۱۰آ، با پرواز از پایگاه‌های العدید در قطر و الظفره در امارات متحده عربی و همچنین هواپیماهای جنگنده اِف / اِی-۱۸ئی و اف با پرواز از ناو هواپیمابر یواِس‌اِس رونالد ریگان در عملیات تخلیه دخیل بودند

از آنجا که احتمال رخنهٔ اعضای طالبان به درون کابل و مرکز آن از بعدازظهر روز شنبه ۲۳ مرداد وجود داشت، هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی) ارتش آمریکا کار انتقال و جابه‌جایی کارمندان سفارت آمریکا و دیگر شهروندان آمریکایی و افغان درون محوطهٔ آن را با استفاده از هلیکوپترهای ترابری سی اِچ-۴۷اِف شینوکِ اعزامی خود به کابل انجام داد.

به نظر می‌رسد دو تا چهار فروند از این نوع هلیکوپتر ترابری برای این منظور با استفاده از هواپیماهای ترابری سی-۵اِم گالکسی به کابل منتقل شده باشد.

شرکت بیش از ۱۲۰ هواپیما و هلیکوپتر در عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی از یک کشور جنگ‌زده در تاریخ نیروهای نظامی آمریکا بی‌سابقه است. عملیات تخلیه کابل از لحاظ تعداد هواپیماهای شرکت‌کننده پس از تخلیه شهروندان آمریکایی و نیروهای نظامی و شماری از مردم ویتنام جنوبی از سایگون به دنبال تصرف آن توسط نیروهای ویتنام شمالی در مقام دوم و از لحاظ شمار هواپیماهای سوخت‌رسان دخیل در آن در مقام نخست قرار دارد.

پیشتر تنها در جریان عملیات شکست‌خورده چنگال عقاب، جهت آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در ایران از هواپیماهای سوخت‌رسان کِی‌سی-۱۳۵آر تی نیروی هوایی آمریکا به تعداد زیاد استفاده شده بود. امری که شرکت شش فروند از هشت هواپیمای سوخت‌رسان کِی‌سی-۱۳۵آر تی این نیرو را که تنها مختص عملیات‌های ویژه هستند، در عملیات تخلیه کابل، بی‌سابقه می‌سازد.

خروج با ترس آمریکایی ها از کابل مشابه خروج و شکست تاریخی امریکا در ویتنام و فجایع بعد از آن است.

دیدگاهتان را بنویسید