احتمالا قفل فرانسوی خودروسازی ایران باز شود. این شک بلافاصله بعد از اولین تماس تلفنی رییس ‌جمهور ایران با رییس ‌جمهور فرانسه بیشتر شد. حدود چهار روز پیش، یعنی روز دوشنبه همین هفته ، ابراهیم رییسی با امانوئل مکرون گفت ‌و گوی تلفنی یک ‌ساله داشت و علاوه بر این ‌که محور اصلی مکالمه تلفنی آنها، مسایل سیاسی و منطقه‌ ای بود، روی تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری نیز تاکید شد.

در این تماس تلفنی، رییسی از توسعه روابط با فرانسه براساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت و بر توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌ های اقتصادی و تجاری تاکید کرد. رییس‌ جمهور فرانسه نیز خواستار تدوام گفت‌ و گوها بین تهران و پاریس با هدف عمیق ‌تر شدن روابط دو جانبه شد. مکرون همچنین تاکید کرد که فرانسه به دنبال راه‌ حلی برای احیای برجام بودجه و امیدوار است که مذاکرات در این مورد دوباره شروع شود.

بعد از برجام ، شرکت‌ های زیادی از فرانسه به ایران آمده بودند و شروع به سرمایه ‌گذاری مستقیم در کشور کرده بودند. پژو و رنو، دو خودروساز شناخته شده در این قالب بودند. حتی رنو برنامه افزایش سرمایه ‌گذاری تا یک میلیارد دلار را در همان دوره به ایران ارائه کرده بود. از جمله شرکت‌ های خودروسازی که بعد از این تصمیم دونالد ترامپ از ایران خارج شدند، می ‌توان به پژو، سیتروئن و رنو از فرانسه، اسکانیا و ولوو از سوئد و هیوندایی و کیا از کره اشاره کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه ‌سازان خودرو در جواب به این سوال که آیا می ‌شود دوباره به شرکت‌ های فرانسوی اعتماد کرد؟ اظهار کرد : من دوباره می‌ گویم یک زمانی است که این شرکت‌ ها با پای خودشان از ایران خارج شده ‌اند، اما یک زمانی قلدری مثل آمریکا پای روی خرخره آنها گذاشته است. ما باید شرایط را در نظر بگیریم. نه ‌تنها شرکت‌های فرانسوی، بلکه شرکت ‌های دیگر دنیا نیز که با ما کار می ‌کرد، همین اتفاق برایش افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید