هم زمان با سقوط کشور افغانستان به دست گروه طالبان ، خطوط هوایی بزرگ بین المللی در تلاش برای تغییر مسیر پروازهای خود از حریم هوایی افغانستان هستند و این امر خدمات مسافران بری به کشور های هند ، پاکستان و امارات متحده عربی را مختل می کند.

روز دوشنبه ، خطوط هوایی یونایتد (UAL) ، ویرجین آتلانتیک ، امارات و فلای دوبای همه,  تغییرات پروازهای خود به داخل یا فراتر از افغانستان را اعلام کردند و گفتند که با مشاهده ی صحنه های آشفته در فرودگاه اصلی کابل ، پایتخت کشور ،فعلا اوضاع را زیر نظر خواهند داشت.این تغییرات بر پروازهای یونایتد به هند تأثیر به سزایی می گذارد.

سخنگوی یونایتد ایرلاینز در بیانیه ای صبح دوشنبه به وقت محلی گفت: “به دلیل ماهیت پویای وضعیت این کشور ، ما پروازهایی که تحت تاثیر این قضایا قرار گرفتند را در اطراف حریم هوایی افغانستان آغاز کرده ایم اما ادامه ی خدمات مسافربری تحت تاثیر دولت جدید و مقامات آن قرار می گیرد. ”
ویرجین آتلانتیک همچنین گفت که خدمات آینده خود را تصمیم دارد پس از “آخرین گزارش وضعیت در افغانستان” به هند و پاکستان تغییر مسیر بدهد. از روز دوشنبه ، پروازهای این شرکت هواپیمایی به شهرهای اسلام آباد ، لاهور ، بمبئی و دهلی نو که معمولاً بر فراز افغانستان پرواز می کنند ، جهت جلوگیری از ورود به حریم هوایی این کشور تغییر مسیر می دهد.

سخنگوی ویرجین آتلانتیک در بیانیه ای گفت: “سلامت ، ایمنی و امنیت مشتریان و مردم ما همیشه حرف اول را می زند.”
لوفت هانزا (DLAKY) ، شرکت هواپیمایی آلمان ، نیز گفت که “پروازهای خود را برای جلوگیری از حریم هوایی افغانستان تا اطلاع بعدی تغییر مسیر می دهد”.

اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه ، ساعتی پیش از آنکه طالبان کنترل کاخ ریاست جمهوری در کابل را در دست بگیرند ، از کشور خارج شد.
هم اکنون تعداد فزاینده ای از کشورها در حال خروج شهروندان خود از افغانستان هستند ، از جمله ایالات متحده ، کره جنوبی و نیوزلند.

دیدگاهتان را بنویسید