گزارش‌های رسیده از افغانستان حکایت از تسلیم شدن سربازان ارتش این کشور دارد که مردم این کشور را بسیار نا امید و سر خورده کرده است. بسیاری از سربازان و واحدهای نظامی بدون مقاومت جدی سلاح‌ها و جنگ افزار های خود را تحویل داده یا اقدام به فرار کرده‌اند.

این جنگ‌ افزار ها و از جمله شماری از پایگاه‌های نظامی ارتش افغانستان به دست طالبان افتاده است. گفته می‌شود که ده‌ها هزار نفر از سربازان ارتش افغانستان طی هفته‌های گذشته از مقاومت در برابر حملات طالبان اجتناب ورزیده و سلاح‌های خود را بر زمین نهاده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های وابسته به شبکه آنلاین طالبان در حال حاضر پر است از ویدیوهایی که رزمندگان طالبان را در پایگاه‌های نظامی ارتش افغانستان نشان می‌دهد.

در ویدیویی که از شهر فراه تهیه شده، شماری از جنگجویان طالبان دیده می‌شوند که سوار بر خودروی ارتش افغانستان با آرم سازمان اطلاعات این کشور در حال گشت‌زنی هستند.

حتی گفته می‌شود تعداد زیادی هلی‌کوپتر ارتش افغانستان نیز به تصرف نیروهای طالبان در آمده است. گرچه اعلام شده که طالبان خلبان در اختیار ندارد. اما تصرف هلی‌کوپترها توسط طالبان باعث افزایش نگرانی‌ها شده است چرا که هلیکوپتر ها نیز جزو جنگ افزار ها محسوب می شوند.

طالبان با این ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغ گسترده با هدف تضعیف روحیه سربازان ارتش کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که طالبان از این جنگ‌افزارهای پیشرفته برای حمله خود به کابل بهره گیرند.

آمریکا جنگ‌افزارهای حساس و پیشرفته خود را از افغانستان خارج کرده است، اما این موضوع شامل آن دسته از جنگ‌افزارهایی نمی‌شود که آمریکا در اختیار ارتش افغانستان قرار داده است. اکنون این جنگ‌افزارها به طور انبوه به دست طالبان افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید