به گزارش CNN فارسي ، در ادامه تجمع بازنشستگان پیرامون اعتراض به افزایش ۱۰ درصدی حقوق و شرایط سخت اقتصادی در ایران، نیروهای امنیتی به‌سوی معترضان در تهران تیراندازی کرده و شماری از آنها را بازداشت کردند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی در ایران، چهارشنبه ۱۸ خرداد، برای سومین روز پیاپی، در دست‌کم ۱۹ شهر به خیابان‌ها آمدند.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، مالباختگان بانک ملی نیز در نزدیکی دانشگاه تهران تجمع کرده و نیروهای امنیتی نسبت به سرکوب این تجمع اقدام کردند.

همزمان شماری از جوانان بومی منطقه کوره (شهرک طالقانی) از توابع شهرستان معشور (ماهشهر) در استان خوزستان، به‌دلیل عدم استخدام نیروهای بومی، مقابل درب ورودی «شرکت پتروشیمی امیرکبیر» تجمع کردند که این تجمع به درگیری با نیروهای حراست این شرکت منجر شد.

این منطقه طی اعتراضات آبان ۹۸ شاهد «کشتار نیزار» بود و به‌رغم وجود ابر شرکت‌های پتروشیمی دارای یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در کشور است.

بازنشستگان معترض در اهواز نیز، دربرابر فرمانداری این شهر تجمع کرده و شعار «فقط کف خیابون، به‌دست میاد حقمون» سر دادند.

روز گذشته در دومین روز اعتراضات سراسری بازنشستگان، معترضان شعارهایی مانند «مرگ بر رئیسی»، ‌«بی‌سواد دروغگو، حاصل وعده‌هات کو» و «مرگ بر این دولت مردم فریب» سر دادند.

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آخرین سخنرانی خود، از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی تقدیر کرد.

او در اظهارات خود، اعتراضات معیشتی در ایران را نیز به خارج از کشور نسبت داد.

همزمان با افزایش اعتراضات سراسری در ایران، پاسخ دولت این کشور تشدید سرکوب معترضین و بازداشت فعالان صنفی و کارگری بوده است.

دولت کانادا در این زمینه، نگرانی خود را از سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز اعلام کرد و به «ایران اینترنشنال» گفت: «از مقامات ایرانی می‌خواهیم که به حقوق بشر احترام بگذارند.»

دیدگاهتان را بنویسید