به گزارش CNN فارسي ، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه ۱۳ خرداد (سوم ژوئن) سفیر سریلانکا در مسکو را احضار و خواستار رسیدگی به وضعیت هواپیمای توقیف شده خود شد.

هواپیمای پرواز SU289 با ۱۹۱ مسافر و ۱۳ خدمه در فرودگاه کلمبو، پایتخت سریلانکا توقیف شده است. فرودگاه کلمبو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مناقشه “صرفا ماهیت تجاری دارد” و نباید مشمول دخالت دولت باشد.

آئروفلوت، شرکت هواپیمایی دولتی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که پرواز کلمبو به مسکو به دلیل عدم صدور مجوز از سوی مقامات هواپیمایی سریلانکا لغو شده است. این هواپیما قرار بود گردش‌گران را به روسیه انتقال دهد.

اما روز پنجشنبه دوم ژوئن اعلام شد که هواپیما بنابه حکم دادگاه سریلانکا تا ۱۶ ژوئن در حالت توقیف باقی خواهد ماند. درباره این موضوع به مسافران هیچ گونه اطلاع رسانی نشده است.

تصمیم دادگاه بر سر توقیف هواپیمای روسی در پی شکایت یک شرکت ایرلندی لیزینگ هواپیما گرفته شده است.

به دلیل جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین کشورهای غربی حریم هوایی خود را برای هواپیماهای روسی بستند. در این ارتباط  مجوز پرواز بیش از ۷۰۰ هواپیمای اجاره‌ای خارجی روسیه ملغی شده اما مسکو این هواپیماها را به ناوگان هوایی خود منتقل کرده و مجوز صادر کرده است. مجوز این هواپیماها در خارج از روسیه ملغی می‌شوند و امکان توقیف آنها نیز وجود دارد.

برخی شرکت‌های هوایی روسیه شروع به خرید هواپیماهای اجاره‌ای کردند.  اتحادیه اروپا اعلام کرده است که خرید این هواپیماها نقض تحریم‌های روسیه محسوب نمی‌شود.

آئروفلوت روز جمعه ۳ ژوئن اعلام کرد فروش بلیط های هواپیمایی جدید به کلمبو متوقف شده است.

آئروفلوت تمام پروازهای بین‌المللی خود را در ماه مارس به دنبال تحریم‌های شدید غرب به حالت تعلیق درآورد، اما بعدا پرواز هواپیماهای خود به کلمبو، پایتخت سریلانکا را از سر گرفت.

سازمان هوانوردی غیرنظامی روسیه به شرکت‌های هواپیمایی که هواپیماهای اجاره‌ای ثبت‌شده در کشورهای خارجی را اداره می‌کنند، توصیه کرده است که پروازهای بین‌المللی را متوقف کنند تا از توقیف آنها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید