به گزارش CNN فارسی، ترامپ روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز بار دیگر از اقدام خود در خروج از برجام دفاع کرد و گفت: «من به یک توافق افتضاح پایان دادم.»

او در عین حال افزود توافق احتمالی جدید، اگر محقق شود، حتی بدتر از توافق قبلی است.

رییس جمهور پیشین آمریکا تاکید کرد توافق احتمالی جدید با ایران «خطری بزرگ» برای اسرائیل است که می‌تواند به معنای «پایان اسرائیل» باشد زیرا این توافق «نقشه راه بسیار سریعی [برای ایران] برای داشتن سلاح هسته‌ای است».

ترامپ تاکید کرد که اگر دولت بایدن اقدامی برای محافظت از اسرائیل نکند یا اجازه دهد توافقی آسیب‌زننده به اسرائیل امضا شود، اسرائیل ناچار است خودش به دفاع از خود بپردازد.

مذاکرات احیای برجام با روی کار آمدن جو بایدن آغاز شد و از چندی پیش به دلایلی متوقف شده است.

به گزارش رسانه‌ها، دلیل این توقف ابتدا مطرح شدن یکباره شروط جدید روسیه و سپس اختلاف بین آمریکا و جمهوری اسلامی بر سر خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی بوده است.

در روزها و هفته‌های اخیر شمار زیادی از اعضای کنگره، نظامیان فعلی و سابق و همچنین شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی به دولت بایدن هشدار داده‌اند توافق با ایران با شرایط فعلی را کنار بگذارد و سپاه پاسداران را نیز از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند.

دونالد ترامپ در مصاحبه‌اش با فاکس‌نیوز همچنین گفت دولت بایدن اجازه می‌دهد ولادیمیر پوتین چنین توافقی درست کند و در همان حال کرملین را تحریم می‌کند و با تهاجم روسیه به اوکراین اظهار مخالفت می‌کند.

او ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا از نهایی شدن توافق با ایران جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید