نفتکش اسرائیلی ۲۹ ژوئیه، در دریای عرب با پهپاد مورد حمله قرار گرفت که طی آن دو پرسنل تبعه بریتانیا و رومانی این نفتکش کشته شدند.

این روزنامه بریتانیایی اعلام کرده که یک تیم چهل نفره شنبه به فرودگاه الغیضه در استان المهره یمن وارد شدند.

دیلی اکسپرس با اشاره به این که «حوثی‌ ها در حمله به مرسر استریت نقش داشته‌ اند»، ادامه داده که «نیرو های بریتانیایی در تلاش هستند برای پیگرد مهاجمان نفتکش مذکور از برخی ساکنان محلی استفاده کنند.»

این روزنامه گزارش داد که تیم بریتانیایی که وارد یمن شده شامل «یگان تخصصی جنگ الکترونیکی» است. به گفته این روزنامه، نیرو های بریتانیایی با نیرو های ویژه آمریکایی حاضر در منطقه همکاری خواهند کرد.

اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و چندین کشور غربی دیگر ایران را در حمله به نفتکش مرسر استریت متهم کرده‌ اند.

این در حالی است که جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی، یکشنبه گفت که «اتحادیه اروپا به شدت حمله غیر قانونی به کشتی تجاری مرسر استریت در سواحل عمان را محکوم می‌ کند.»

بورل در بیانیه‌ ای که توسط وبگاه شورای اتحادیه اروپا منتشر شده، افزود: «این حمله هیچ توجیهی ندارد.»

او خاطرنشان کرد: «همه شواهد موجود بر نقش ایران در این حمله تاکید دارند.» وی ادامه داد: «چنین اقدامات خودسرانه و گستاخانه علیه حقوق بین‌الملل و تهدیدکننده صلح جهانی غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. آزادی دریانوردی باید مطابق قوانین بین‌المللی تضمین شود.»

پیش از این، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل گفته بود که «ایران خطری آشکار برای ثبات منطقه است واین کشور نمی‌تواند بدون پرداخت هزینه به رفتارهای خصمانه خود ادامه بدهد.»

بنت همچنین از گزارش «سنتکام»، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا درباره نقش مستقیم ایران در حمله به نفتکش مرسر استریت استقبال کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد: «ایران عامل این حمله تروریستی بوده اما کماکان در نهایت بزدلی از پذیرش مسئولیت آن طفره می‌رود.»

دیدگاهتان را بنویسید