مهدی زمانی سبزی گفت : از جمله اهداف اصلی این اداره از آغاز تاسیس در سال ۹۸، رسیدگی به گزارش های حرفه ‌‎ای موثق و دست اول درباره ناهنجاری های عمده مبتنی بر بروز جرم و تخلف در بازار سرمایه بوده است.

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس به دنبال ارائه ساز و کاری برای استقرار فرایند دریافت گزارش‌ حرفه‌ ای و حمایت از گزارشگران بوده است، ادامه داد : در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه و پیاده سازی سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و سامانه  dideban.seo.ir به بهره ‌برداری رسید.

او افزود : متناسب با این موضوع، چند وقت پیش دستورالعملی با محوریت «پاداش» در کمیته تدوین مقررات تدوین شد که بعد از طرح و تصویب در هیأت مدیره سازمان، الان در فرآیند ابلاغ رسمی به فعالان بازار است. این دستورالعمل به گزارشگران حرفه ‌ای که ناهنجاری عمده ‌ای را از طریق سامانه یاد شده گزارش ‌دهند، مشروط به اینکه، گزارش براساس دستورالعمل یاد شده حائز شرایط باشد، پاداش می ‌دهد.

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه محل این پاداش را از وجوهی خواند که از بورس‌ ها و سازمان بورس تامین می ‌شود و اعلام کرد : پاداش درنظرگرفته شده برای موارد گزارش شده حائز شرایط، ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رأی یا آرای قطعی یا زیان احتمالی تخمینی هیأت مدیره سازمان است.

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه در آخر گفت ‌و گوی خود ، آمار گزارش‌ های ثبت شده در سامانه طی ۴ ماه ابتدایی همین سال را مدنظر قرار داد و توضیح داد : طی دوره یاد شده، ۷۱ درصد گزارش ‌ها در حوزه بازار، ۱۷ درصد در حوزه ناشران و ۱۲ درصد در حوزه نهاد های مالی و فضای مجازی بوده است. در این مدت، ۹ گزارش تخلفاتی نیز به معاونت حقوقی ارجاع داده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید