به گزارش CNN فارسی، وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج‌شنبه هفتم آوریل در بروکسل دیدار کردند تا درباره کمک نظامی با اوکراین رایزنی کنند.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین که مهمان این نشست بود بار دیگر بر نیاز این کشور به تجهیزات نظامی برای مقابله به حمله نظامی روسیه تاکید و از زمان‌بر بودن پروسه تصمیم‌گیری در این مورد در برخی کشورها نظیر آلمان گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کولبا در جمع همتایان خود در ناتو گفت بهترین راه برای کمک به اوکراین این است که تجهیزات لازم را در اختیار این کشور قرار دهند تا بتواند بر هجوم ارتش روسیه غلبه کند و جلوی گسترش جنگ را بگیرد.

انتقاد از کندی روند تصمیم‌گیری در برلین

وزیر خارجه اوکراین می‌گوید درباره ارسال تجهیزات نظامی از آلمان با دولت این کشور همکاری‌های تنگاتنگی وجود دارد اما آنچه او را ناآرام می‌کند زمان طولانی تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آنهاست. او می‌افزاید: «در حالی که برلین وقت زیادی دارد، کی‌یف فرصتی ندارد.»

به گفته کولبا، نیروهای اوکراینی در هفته‌های گذشته نشان دادند که می‌دانند چگونه باید جنگید اما بدون تامین پایدار و کافی تجهیزات مورد نیاز موفقیت‌ها با قربانیان بیشتری همراه خواهد بود.

وزیر خارجه اوکراین کشورهای عضو ناتو را فراخواند تا بر خویشتنداری و تعلل خود غلبه کنند. او افزود در شرایط کنونی این کشور، تجهیزات جنگی به معنای صلح است.

وعده آلمان برای حمایت بیشتر از اوکراین

کشورهای عضو ناتو تا کنون هر گونه دخالت مستقیم در درگیری‌های نظامی در اوکراین را رد کرده اما به کمک به آن از طریق ارسال جنگ‌افزار تاکید کرده‌اند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه دولت فدرال آلمان نسبت به آمادگی کشورهای عضو ناتو برای ارسال جنگ‌افزار به اوکراین اطمینان خاطر داد.

بربوک می‌گوید، آلمان و دیگر اعضای ناتو مشغول بررسی راهکارهایی برای حمایت‌های بیشتر و هماهنگ‌تر از کی‌یف در آینده هستند. او می‌افزاید، اوکراین حق دارد از خودش دفاع کند و هم‌پیمانان ناتو از این حق پشتیبانی می‌کنند و برای تقویت آن می‌کوشند.

وزیر خارجه آلمان همچنین از برگزاری یک نشست غیررسمی وزیران خارجه ناتو در برلین و در ماه مه خبر داد و گفت در این نشست درباره تقویت قدرت دفاعی اعضای ناتو و حفاظت بهتر از جبهه آن در جنوب شرق اروپا رایزنی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید