به گزارش CNN فارسی، وزارت خارجه طالبان روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که امیرخان متقی و حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی خود در شامگاه دوشنبه از جمله درباره «مشکلات عمومی مسافران و مهاجران افغان مقیم ایران، رویدادهای اخیر و روابط دوجانبه» گفت‌وگو کردند.

بنابر این اطلاعیه، امیرخان متقی خبر داد که «قرار است یک هیات افغان در آینده نزدیک به ایران سفر نماید تا در مورد مسایل مربوط به مهاجران و بازداشت‌شدگان افغان گفت‌وگو کند».

هفته گذشته انتشار خبرها و ویدیوهایی درباره «بدرفتاری با افغان‌ها در ایران» به اعتراضاتی در افغانستان منجر شد. از جمله معترضان در برابر سفارت جمهوری اسلامی در کابل شعار سر دادند و معترضان در هرات نیز در ورودی کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر را به آتش کشیدند.

به دنبال این اعتراضات، «مرکز تبیان» که به جمهوری اسلامی نزدیک است روز چهارشنبه با برگزاری تجمعی، به سوی سفارت جمهوری اسلامی در کابل گل نثار کرد. یک روز بعد نیز طالبان برخی مسئولان این مرکز را بازداشت کردند.

به نوشته اطلاعیه وزارت خارجه طالبان، امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی خود با متقی از دستور رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت تولید و فروش مواد مخدر در افغانستان استقبال کرد.

طبق آمار سازمان ملل، در حال حاضر افغانستان ۸۷ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید