به گزارش CNN فارسی ، موشک نیوشپرد در ساعت ۹:۱۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۷:۴۲ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد.
در این سفر والی فانک (Wally Funk) ۸۲ ساله به عنوان مسن‌ترین فضانورد، اولیور دیمن (Oliver Daemen) ۱۸ ساله به عنوان جوان‌ترین مسافر فضا و مارک بزوس برادر جف بزوس، او را در این سفر همراهی می‌کردند.
مسافران نیوشپرد ۴۵ دقیقه قبل از پرتاب موشک به سمت آن حرکت کردند و در ساعت ۱۷:۰۵ به وقت تهران بر روی صندلی‌های خود مستقر شدند. جف بزوس بر روی صندلی شماره ۶ نشست در حالی که برادرش بر روی صندلی شماره ۴، اولیور دیمن صندلی ۱ و والی فانک بر روی صندلی ۳ نشستند و پس از بررسی‌های نهایی دریچه‌ی کپسول بسته شد.

والی فانک در این سفر یک عکس از خودش به همراه برد و آن را بر روی شیشه کپسول چسباند تا از این عکس و منظره‌ی بیرون از پنجره در فضا تصویری ثبت کند.

جف بزوس و همراهانش پس از حدود ۱۰ دقیقه به زمین بازگشتند. چتر نجات کپسول آن‌ها باز شد و این کپسول با سرعت ۱۶ متر بر ساعت کاهش ارتفاع داده و در صحرای تگزاس فرود آمد. آن‌ها در این سفر برای لحظاتی بی‌وزنی و گرانش صفر را تجربه کردند.

این پرواز اولین سفر فضایی بود که یک مسافر با پرداخت پول در آن حضور پیدا کرده است. پدر الیور دیمن (Oliver Daemen) ۱۸ ساله مبلغ نامشخصی برای حضور او در این پرواز پرداخت کرده بود. بزوس به همراه برادرش مارک و خانم والی فانک (Wally Funk) ۸۲ ساله به فضا رفتند.

در این سفر جوان‌ترین و مسن‌ترین افرادی که تاکنون به فضا رفته‌اند یعنی دیمن و فانک حضور داشتند.

مسافران این موشک در روز دوشنبه در محل پرتاب حضور یافتند و در حالی که لباس فضانوردی خود را پوشیده بودند به مصاحبه پرداختند. در این مصاحبه بزوس اعلام کرد که نگران نیستند و از چیزی نمی‌ترسند.

بزوس به سی‌ان‌ان گفت:‌ ما می‌دانیم که این موشک ایمن است و اگر برای من ایمن نباشد پس برای هیچ کس ایمن نخواهد بود.

او در ادامه افزود که هدف این شرکت ساخت موشک‌های چندبار مصرف برای انتقال افراد به فضا است.

بزوس ادامه داد: موشک ما ۱۵ پرواز موفق داشته است بنابراین من نگران نبودم ، تنها هیجان‌ زده‌ام.

بزوس از حضور برادرش در این پرواز ابراز خوشحالی کرد و گفت: او بهترین دوست من است. ما با هم ماجراهای زیادی داشته‌ایم.

موشک شرکت بلواوریجین به یاد اولین آمریکایی که ۶۰ سال قبل به فضا رفت یعنی آلن شپرد، ‌نیو شپرد نام گرفته است. این موشک ۶۰ فوتی (۱۸ متر) کپسولی را در بخش بالایی خود حمل می‌کند. این کپسول ظرفیت شش مسافر را دارد. هر کدام از صندلی‌ها پنجره‌ای به سمت بیرون دارند.

دیدگاهتان را بنویسید