به گزارش CNN فارسی امروزه در عصر ارتباطات، اپراتورهای تلفن همراه در جهان رشد بسیار خوبی را تجربه می‌کنند؛ چراکه دیگر هیچ کسی دوست ندارد ارتباطش را با اطرفیان خود قطع سازد و هر طور که شده، تلفن همراهی برای خود دست و پا می‌کند. اما اپراتورهای تلفن همراه در جهان چه میزان درآمد دارند؟ آیا آن‌ها از جمله شرکت‌های بزرگ دنیا به حساب می‌آیند؟ همینطور به نظر می‌رسد. براساس گزارش‌های مختلف، ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان دارای ارزش بازاری بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار هستند.

در مورد صنعت مخابرات و ارتباطات راه دور پیش‌بینی می‌شود که همچنان به گسترش فرآیندهای خود در سطح دنیا بپردازند و به ارائه خدمات به مشتریان و رفع نیازهای ارتباطات بی‌سیم و همین طور تلفنی کاربران خود ادامه دهند. امروزه به صورت روزافزونی افراد به استفاده از خدمات اینترنتی و تلفنی اپراتورهای مختلف روی می‌آورند و در عین حال، فناوری‌های مخابراتی جدید در کشورهای توسعه‌یافته باعث شده تا مراکز ارائه خدمات به کاربران بیش از پیش گسترش یابد.

اپراتورهای تلفن همراه در جهان به ارائه خدماتی همچون خدمات بی‌سیم، ارائه پوشش تلفن همراه، خدمات اینترنتی و موارد دیگر می‌پردازند. در دنیای امروزی، اپراتوری موفق خواهد بود که خدمات بهتری را به کاربران خود ارائه کند؛ خدماتی نظیر صدور قبض ماهیانه، ایجاد زیرساخت‌های لازم، ارائه خدمات کامپیوتری مناسب، ایجاد سازمان‌هایی برای خدمات و نگهداری، توزیع مناسب خدمات رادیویی و در کل توجه به نیاز کاربران از جمله این موارد هستند. اما بهترین اپراتور تلفن همراه در جهان کدام شرکت است و بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در دنیا کدام موارد هستند؟ در این مقاله قصد داریم که برترین اپراتورهای تلفن همراه جهان را به شما معرفی کنیم.

۱- اپراتور China Mobile

اپراتور China Mobile با داشتن ۸۵۱٫۲ میلیون کاربر در دنیا، بی‌شک بزرگ‌ترین و بهترین اپراتور تلفن همراه در جهان به شمار می‌رود. این شرکت که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد، از دل شرکت China Telecom به وجود آمد که آن شرکت در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده بود. دفاتر مرکزی China Mobile در شهر پکن چین قرار دارند و از آن زمان تاکنون، به عنوان اصلی‌ترین اپراتور به ارائه خدمات موبایل در چین پرداخته است. China Mobile به عنوان شرکتی دولتی، به صورت مستقیم توسط حکومت جمهوری خلق چین اداره می‌شود. این شرکت همچنین در بازار بورس هنگ‌کنگ به عنوان شرکتی سهامی عام به ثبت رسیده است. سهم بازار این شرکت حدود ۷۰ درصد از کشور چین است. در سال ۲۰۰۷ این اپراتور شرکت جدیدی را در پاکستان تاسیس کرد که نامش Paktel شد و یک سال بعدتر، برند Zong را بنا نهاد.

۲- اپراتور تلفن همراه Vodafone

دفتر مرکزی اپراتور Vodafone در انگلستان قرار دارد و در سال ۲۰۱۸، به حدود ۵۰۰ میلیون کاربر ارائه خدمات کرده و در حال حاضر، با داشتن ۴۶۹٫۷ میلیون کاربر، دومین شرکت در فهرست برترین اپراتورهای تلفن همراه جهان به شمار می‌رود. این اپراتور در سال ۱۹۹۱ تاسیس شده و به ارائه خدمات موبایل در مناطق اقیانوسیه، آفریقا، اروپا و آسیا می‌پردازد. این شرکت به مشترکین موبایل در ۲۶ کشور دنیا خدمات ارائه می‌کند و در ۵۰ کشور دیگر نمایندگی‌هایی دارد. اپراتور Vodafone همچنین از طریق بخش‌های زیرمجموعه خود در حدود ۱۵۰ کشور دنیا خدمات ارتباطاتی و IT عرضه می‌کند.

تا فوریه ۲۰۱۹، سهم بازار این شرکت در دنیا برابر با ۴۸٫۳۹ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۹، Vodafone به عنوان ارزشمندترین برند بریتانیا و میزبان خدمات موبایلی در ۲۶ کشور دنیا انتخاب گردید. همچنین سهام Vodafone در بازار بورس لندن  و بعد از آن نیز در بازار NASDAQ عرضه گردید. این شرکت از نظر درآمدی نیز، پنجمین شرکت پردرآمد دنیا در حوزه اپراتورهای موبایل به شمار می‌رود.

۳- اپراتور Verizon

اپراتور ورایزن یا Verizon بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ایالات متحده است و سهم بازار این شرکت تا فوریه ۲۰۱۹ برابر با ۲۲۱٫۳۹ میلیارد دلار بوده است. دفتر مرکزی این شرکت که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده در نیویورک آمریکا قرار دارد و از ادغام شرکت‌های Bell Atlantic Corp و GTE Corp به وجود آمد. این اپراتور که نوعی شرکت هلدینگ به حساب می‌آید، همراه با زیرمجموعه‌های خود به ارائه خدماتی نظیر ارتباطات، اطلاعات و محصولات تفریحی می‌پردازد. در سال ۲۰۱۵، ورایزن توانست AOL را خریداری کند که یکی از عرضه‌کنندگان خدمات شبکه به حساب می‌آید. در حال حاضر، Verizon در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا به ارائه خدمات خود می‌پردازد. این اپراتور بیش از ۱۱۸٫۷ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد.

۴- اپراتور تلفن همراه Airtel

اپراتور هندی Airtel با داشتن ۳۴۸٫۱ میلیون کاربر در دنیا به عنوان یکی از برترین اپراتورهای تلفن همراه جهان شناخته می‌شود و سومین شرکت بزرگ دنیا و اولین شرکت بزرگ هندوستان در حوزه خدمات موبایل به شمار می‌رود. اپراتور Airtel با نام Bharti Airtel در ۵ ژوئیه ۱۹۹۵ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در دهلی نو در هندوستان قرار دارد. این شرکت خدمات شبکه موبایل از قبیل خدمات مکالمه، خدمات ۴G LTE، خدمات GSM، خطوط تلفن ثابت و همین طور ۳G را به کاربران خود ارائه می‌کند. اپراتور هندی مذکور در ۱۸ کشور دنیا از جمله در آفریقا و جنوب آسیا به ارائه خدمات می‌پردازد. شرکت IBM خدمات IT به این اپراتور ارائه می‌کند و تجهیزات و نگهداری و راهکارهای شبکه‌ای این اپراتور توسط شرکت‌های نوکیا و اریکسون تامین می‌گردد.

۵- اپراتور AT&T

اپراتور AT&T دومین شرکت مخابراتی آمریکا از نظر بزرگی است که سهم بازاری بالغ بر ۲۱۱٫۶۸۸ میلیارد دلار را در ماه فوریه ۲۰۱۹ به ثبت رسانده است. این اپراتور به حدود ۲۰۰ کشور دنیا خدمات مخابراتی ارائه می‌کند و در بیش از ۳۴ هزار نقطه در دنیا دکل‌های مخصوص این شرکت نصب شده و براساس آمار اعلام شده در وب‌سایت این اپراتور، تعداد کاربران آن بیش از ۳۵۵ میلیون نفر در دنیا هستند.

در سال ۲۰۱۷، AT&T یکی از زیرمجموعه‌های خود را به نام AT&T GigaPower راه‌اندازی کرد که به کاربران آمریکایی در این کشور خدمات اینترنتی ارائه می‌دهد و قرار است که فعالیت‌های آن بیش از پیش گسترش یابد. اپراتور مذکور در سال ۲۰۱۵ با سرمایه‌ای برابر با ۴۸٫۵ میلیارد دلار، DirecTV را خریداری کرد و به دنبال آن خدمات جدیدی را به کاربران خود از طریق این شرکت ارائه کرد. این شرکت آمریکایی در سال ۱۸۸۲ در شهر دالاس تگزاس در آمریکا تاسیس شده و در سال ۲۰۱۸ در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی از نظر میزان درآمد در رتبه نهم قرار گرفت.

۶- اپراتور تلفن همراه Nippon

اپراتور ژاپنی Nippon با نام کامل Nippon Telegraph & Telephone Corporation که به صورت NTT مخفف می‌شود و در سال ۱۹۵۲ تاسیس شده، تا فوریه ۲۰۱۹، دارای ارزش بازاری برابر با ۸۱٫۵۶۴ میلیارد دلار بوده است. ژاپن به ارتباطات فیبر نوری اهمیت زیادی می‌دهد و شرکت‌های ژاپنی به این مسئله معروف هستند که سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای جدیدترین فناوری‌های حوزه اینترنت صرف می‌کنند. چنین فضایی باعث شده تا شرکت Nippon با رشد و موفقیت بسیار زیادی همراه شود.

برخلاف بسیاری از شرکت‌های مخابراتی دیگر، این اپراتور بیشتر درآمد خود را از بسته‌های اینترنت کسب می‌کند. در حال حاضر، این شرکت تلاش دارد تا به ارائه خدمات رایانش ابری خود بپردازد تا بتواند بر طیف مشتریان و کاربران خود بیفزاید. شرکت Nippon در شهر توکیو ژاپن قرار دارد و از نظر درآمدی، رتبه ۵۵ فهرست برترین شرکت‌های دنیا را در اختیار دارد و همچنین چهارمین شرکت مخابراتی دنیا است و در ژاپن از نظر درآمدی بعد از شرکت‌های تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و Japan Post Holdings در رتبه پنجم قرار دارد.

۷- اپراتور Deutsche Telekom AG

اپراتور Deutsche Telekom AG در سال ۱۹۹۵ در شهر بن آلمان تاسیس شد. این اپراتور بیش از ۱۶۰ میلیون مشترک داشته و در حال حاضر در بیش از ۵۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند و در این کشورها، حدود ۲۱۶ هزار نفر برای این اپراتور کار می‌کنند. این شرکت آلمانی تا اوایل سال ۲۰۱۹ دارای سهم بازاری بالغ بر ۶۷٫۳۳۴ میلیارد دلار بوده و بیش از دوسوم درآمد این شرکت از خارج از آلمان به دست می‌آید.

در سال ۲۰۱۳، اپراتور Telekom به اولین شرکت مخابراتی تبدیل شد که روی یک گوشی هوشمند از سیستم‌عامل فایرفاکس استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۱۵، این شرکت اولین شبکه استاندارد اروپایی خود را عرضه کرد که طی آن زیرساخت‌های لازم برای بیش از ۱۰ کشور مختلف اروپایی فراهم گردید. این شرکت از نظر درآمدی، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی اروپا به حساب می‌آید.

۸- اپراتور تلفن همراه Telefonica S.A

اپراتور Telefonica S.A در اصل در اسپانیا قرار دارد و تا سال ۲۰۱۸، در ۲۴ کشور دنیا فعالیت داشته است. تعداد کارکنان این شرکت در سراسر دنیا برابر با حدود ۱۲۰ هزار نفر است. البته بیشتر مشتریان این شرکت در منطقه آمریکای لاتین قرار دارند. ارزش بازار شرکت مخابراتی Telefonica تا اوایل ۲۰۱۹، برابر با ۴۳٫۰۱ میلیارد دلار بوده و محصولات و خدمات این شرکت عبارتند از رایانش ابری، خدمات موبایل، مراکز داده، تلفن‌های تجاری و خدمات امنیتی.

دفتر مرکزی این اپراتور در شهر مادرید قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن و همینطور عرضه‌کنندگان خدمات تلفن همراه در دنیا به شمار می‌رود. تا سال ۲۰۱۷، براساس اعلام مجله فوربز، شرکت Telefonica در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا، مقام ۱۱۰ را داشته است.

۹- اپراتور America Movil

شرکت مکزیکی America Movil از جمله بهترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان، تاکنون ۳۶۳٫۵ میلیون خط دسترسی را راه‌اندازی کرده و از این میزان، تا سال ۲۰۱۷، حدود ۲۸۰٫۶ میلیون کاربر موبایل بوده‌اند. محدوده پوشش کلی این اپراتور شامل خطوط تلفن ثابت، پهن‌باند و خدمات تلویزیونی است و این خدمات همواره در حال گسترش یافتن هستند. ارزش بازار این شرکت، تا اوایل سال ۲۰۱۹ برابر با ۵۲٫۵۰۵ میلیارد دلار بوده؛ اما این میزان نسبت به سال‌های قبلتر کاهش داشته است. این کاهش درآمد به خاطر اتخاذ برخی سیاست‌های خصوصی‌سازی بوده است.

در سال ۲۰۱۸، قانونگذاران مکزیکی رسما تایید کردند که America Movil قصد دارد تا زیرساخت‌های خطوط تلفن ثابت خود را از بخش موبایل جدا سازد. شرکت مذکور در شهر مکزیکوسیتی قرار داشته و از نظر بزرگی، هفتمین اپراتور شبکه‌های موبایلی دنیا و یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه جهان به شمار می‌رود.

۱۰- اپراتور تلفن همراه China Telecom

اپراتور China Telecom یکی از اپراتورهای تلفن همراه در جهان از شرکت‌های دولتی در چین است که به ارائه خدمات تلفن ثابت می‌پردازد. براساس آمار منتشر شده توسط سایت این شرکت، تا دسامبر ۲۰۱۸، خدمات موبایل این شرکت به ۳۰۳ میلیون مشتری و خدمات پهن‌باند آن به بیش از ۱۴۵ میلیون مشتری ارائه می‌گردد. ارزش سهم بازار این شرکت در سال ۲۰۱۹، برابر با ۴۲٫۵۵۸ میلیارد دلار بوده است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر پکن قرار دارد و در سال ۲۰۰۲ سهام آن در بازار بورس هنگ‌کنگ و نیویورک عرضه گردید. 

این شرکت در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده و عمده فعالیت و ارائه خدمات آن در چین است. حدود ۲۸۷ هزار نفر برای این شرکت فعالیت می‌کنند. در اکتبر ۲۰۰۸ مسئولین China Telecom اعلام کردند که قصد دارند تا به فعالیت بیشتر در خارج از مرزهای چین بپردازند و قرار است که خدمات آسیایی-اروپایی خود را ارائه کنند تا بتوانند سهم بازار خود را در اروپا گسترش دهند. 

در این مطلب بهترین و بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان را به شما معرفی کردیم. این شرکت‌ها بالاترین درآمد را در میان اپراتورهای مختلف دنیا در اختیار دارند و بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید