به گزارش CNN فارسی ، بایدن در حین سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی پایانی خود در اجلاس COP26 به فیل متینگلی، خبرنگار سی ان ان، گفت: “آیا نگران یک درگیری مسلحانه یا اتفاقی تصادفی با چین هستم؟ نه، من اصلا نگران نیستم.”
بایدن گفت: “هیچ دلیلی وجود ندارد که درگیری وجود داشته باشد. اما من به آن نیز اشاره کرده ام، بنابراین مایل نیستم علناً آن را بگویم، که انتظار داریم او طبق قوانین جاده بازی کند.” موضع خود را در مورد چندین موضوع از جمله زمین های دریایی بین المللی تغییر نخواهد داد.
“من به دنبال این نیستم، من پیش بینی نمی کنم که نیازی به درگیری فیزیکی باشد، اما می دانید، همانطور که قبلاً این را از من شنیده اید، پدرم یک تعبیر داشت: “تنها درگیری بدتر از این است که ناخواسته است.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره شرکت نکردن چین، روسیه و عربستان سعودی در اجلاس COP26، گفت که این یک “مشکل” است اما انجام این کار تاثیر عمیقی بر نگاه بقیه جهان به ایالات متحده و نقش رهبری آن دارد. .”
شی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دو همتای خود که بایدن به شدت امیدوار است که شخصاً با آن‌ها تعامل داشته باشد، زیرا تلاش می‌کند تا از وخامت بیشتر روابط پرتنش جلوگیری کند، در هیچ یک از نشست‌های مهم این هفته شرکت نکردند.
دلیل ذکر شده برای غیبت شی و پوتین در اجلاس سران، همه گیری مداوم کووید است. موارد در روسیه در حال افزایش است و شی چین در ۲۱ ماه گذشته با گسترش ویروس در سراسر جهان، چین را ترک نکرده است. بازدید از اجلاس سران همچنین ممکن است شی جینپینگ را تحت شرایط قرنطینه کشورش قرار داده باشد، که شرکت در جلسه کنگره آتی حزب را دشوار می کرد.
مقامات کاخ سفید گفته اند که غیبت پوتین و شی در اجلاس سران در واقع یک فرصت از دست رفته نبوده است. در عوض، آنها پیشنهاد می‌کنند که خلأ به ایالات متحده و رهبران اروپایی اجازه داده است دستور کار را تنظیم کنند و بحث را در مورد موضوعات مهم برای آنها، مانند آب و هوا و مبارزه با همه‌گیری جهانی، هدایت کنند.

ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید