هم اکنون هزینه ۵۰۰ هزار دوز واکسن خرید ماه‌ها پیش‌ پرداخت شده و ۳۷۵ هزار دوز آن نیز توقیف و وارد کشور نشده است.

* صد‌ ها هزار بطری سرم خریداری نیز توقیف ‌شده و به کشور نرسیده ، البته به نظر می ‌رسد که با مذاکرات صورت گرفته این واکسن و سرم نیز وارد کشور شود.

* در خصوص وضعیت واکسن کوواکس   ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ‌واسطه بانک https://farsicnn.com/مرکزی و وزارت امور خارجه خریداری و پرداخت شد. توزیع واکسن کوواکس در همه دنیا تأخیر دارد . برای نمونه قرار بود تا پایان بهار ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز تحویل داده شود، ولی این اتفاق نیفتاد و از مجموع ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن، فقط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز دریافت کرده‌ ایم و برای مابقی در صف نوبت قرار داریم.

* وضعیت واردت واکسن از چین : با تلاش تمامی دستگاه‌ های مربوطه وارد واکسن از چین به ‌صورت استمراری آغاز شد، در حال حاضر هفته‌ ای دو محموله واکسن دریافت می ‌کنم و قسمت عمده ‌ای از واکسیناسیون کشور نیز به‌ واسطه همین واکسن‌ ها انجام شد.

* از ماه‌ ها پیش رایزنی هایی برای دریافت واکسن‌های دیگر از مبدأ اروپا انجام‌ شده، تا امروز ما از واکسن‌ های غربی تنها واکسن آسترازنکا را دریافت کرده ایم و برای واکسن‌ های مدرنا و فایزر تولید خارج از آمریکا نیز مدت ‌ها می باشد که در حال مذاکره هستیم و به‌ زودی به سبد واکسیناسیون کشور افزوده خواهد شد.

* ژاپن نیز واکسن آسترازنکا نیز تحت لیسانس تولید می‌ کند که با رایزنی‌ های صورت گرفته، سه محموله معادل با محمول ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن به مردم ایران اهدا شد و بعد ‌ازاین موارد خرید و اهدایی در صورت لزوم پیگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید