به گزارش CNN فارسی ، خطیب‌زاده روز دوشنبه هشتم آذر در نشست خبری هفتگی خود گفت تیم مذاکره‌کننده ایران «با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش فکر می‌کند.»

در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل تغییر دولت در ایران به مدت شش ماه متوقف شده بود، این مقام جمهوری اسلامی مسئول وضعیت فعلی را آمریکا دانست و اضافه کرد اگر این کشور «برای حل بن‌بست به وین نیاید شرایط سختی خواهیم داشت.»

او گفت: «راستی‌آزمایی اقدامات ایالات متحده ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستیم و این یکی از خطوط اصلی ما در گفت‌وگوها و مذاکرات خواهد بود.»

خطیب‌زاده همچنین بریتانیا را به دلیل انتشار یک یادداشت مشترک از سوی وزرای خارجه بریتانیا و اسرائیل، متهم کرد که «با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین» نمی‌آید.

یائیر لاپید،‌ وزیر خارجه اسرائیل، هم‌زمان با آغاز سفری دو روزه به بریتانیا و فرانسه برای رایزنی درباره ادامه یافتن تحریم‌های ایران، در یادداشتی مشترک با همتای بریتانیایی خود نوشتند که «شبانه‌روز» برای جلوگیری از قدرت هسته‌ای شدن ایران تلاش خواهند کرد.

اما همزمان روز دوشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که تیم مذاکره‌کننده جدید تهران خواسته‌هایی را مطرح کرده که از نظر آمریکا و اروپا «‌غیرواقع‌بینانه است.»

یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات به این خبرگزاری گفت: «خواسته‌های ما روشن است. طرف‌های دیگر و به ویژه آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این توافق دوباره احیا شود یا نه. آنها این توافق را رها کردند، بنابراین باید به آن بازگردند و همه تحریم‌ها را لغو کنند.»

سعید خطیب‌زاده همچنین بار دیگر تاکید کرد که در وین «هیچ گفت‌وگوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود.» این در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی اعلام کرد که اگر جمهوری اسلامی خواستار نتیجه سریع‌تر از مذاکرات وین است بهتر است با نمایندگان آمریکایی رودررو مذاکره کند.

در حالی که جمهوری اسلامی اصرار دارد همه تحریم‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام تحت عناوین مختلف علیه جمهوری اسلامی وضع شده، لغو شود، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه نوشت که مقام‌های آمریکایی اکنون به مذاکرات هسته‌ای با ایران خوشبین به نظر نمی‌رسند.

به نوشته این خبرگزاری، جو بایدن و مشاوران ارشدش در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از جلسات را با متحدان کلیدی و شرکای مذاکره برگزار کردند تا برای شکست احتمالی در مذاکرات با ایران آماده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید