به گزارش CNN فارسی ، هفته گذشته در صحنه‌ای که شبیه فیلم‌های هالیوودی بود، ناو های جنگی آمریکا یی و قایق‌ های تندروی کوچک سپاه پاسداران در مقابل همدیگر قرار گرفتند. رسانه‌های ایران تلاش کردند وقایع ۲۴ اکتبر را پیروزی سپاه پاسداران ایران بر نیروی دریایی آمریکا قلمداد کنند. با این وجود فارغ از جزئیات این حادثه، آنچه که اتفاق افتاد نمودی از تشدید تنش‌های ایران علیه آمریکا بود.

نظارت آمریکا

یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگویی با «العربیه» از جزئیات بیشتر این حادثه پرده برداشت. به گفته او، یگان‌های نظارتی آمریکا، یک‌شنبه ۲۴ اکتبر، متوجه خروج برخی از نیروهای سپاه پاسداران ایران از آب‌های سرزمینی این کشور و ورود آنها به آب‌های بین‌المللی شدند. واحد فرماندهی آمریکا نیز در پاسخ، نیروهای نظارت هوایی را برای رصد اقدامات ایران به منطقه ارسال کرد. این نیروها دریافتند که قایق‌های تندروی سپاه پاسداران به سوی یک نفتکش در آب‌های بین‌المللی خلیج عمان در حال حرکت است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا تأکید کرد که فرماندهی منطقه از دو ناو جنگی این کشور درخواست کرد که با نزدیکی به محل وقوع حادثه از جزئیات آن آگاه شوند.

به ویژه اینکه نیروهای سپاه پاسداران، پیشتر در این منطقه به کشتی‌ها و نفتکش‌های مختلفی از سرتاسر جهان حمله کرده بودند. این نیروها در تابستان سال ۲۰۱۹ نیز بر روی بدنه شماری از کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی بمب‌گذاری کرده و یا با حمله به برخی کشتی‌ها، آن‌ها را به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرده بودند.

«درخواست کمک نکردند»

این مقام پنتاگون در گفت‌وگوی خود با «العربیه» تأکید کرد که رزمناو‌های آمریکایی از هویت این نفتکش با پرچم ویتنام اطمینان حاصل کردند. قایق‌های ایران نیز به سمت این نفتکش رفته و نیروهای سپاه پاسداران پس از توقیف این نفتکش بر روی عرشه آن رفته‌اند.

یک مقام دیگر در وزارت دفاع آمریکا که از نزدیک پیگیر این حادثه بود، در این خصوص گفت که خدمه نفتکش ویتنامی از نیروهای آمریکایی برای مقابله با نیروهای ایرانی درخواست کمک نکردند. هنگامی که نیروهای سپاه پاسداران تلاش می‌کردند تا بر این کشتی غیرنظامی کنترل پیدا کنند، هیچ علامت خطر و درخواست کمکی از سوی این کشتی اعلام نشد.

«العربیه» هفته گذشته در گزارشی خبر داده بود که هنگام وقوع این حادثه، فرمانده ناو جنگی آمریکا و واحد فرماندهی منطقه‌ای این کشور، ضرورتی برای دخالت در این عملیات ندیدند. یک مسئول وزارت دفاع آمریکا نیز این گزارش العربیه را تأئید کرد.

آمریکا در معرض انتقاد

ایالات متحده آمریکا به دلیل عدم مداخله در این عملیات مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته است. سپاه پاسداران با توسل به زور، کنترل این کشتی را به دست گرفته و به صورت غیرقانونی یک نفتکش غیرنظامی را در آب‌های بین‌المللی توقیف کرد.

جان کیربی، سخنگوی پنتاگون نیز در این زمینه گفته بود که توقیف این نفتکش توسط سپاه پاسداران اقدامی غیرقانونی است.

این مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با «العربیه» با تکرار مواضع پیشین این دولت گفتند، آنچه اتفاق افتاده استفاده‌ای تبلیغاتی برای رژیم ایران داشته است. این مسئولین آمریکایی از عملکرد نیروهای دریایی این کشور در زمینه عدم دخالت برای «نجات کشتی» ویتنامی دفاع کرده و گفته‌اند، حضور نیروی دریایی آمریکا در سرتاسر دنیا برای ایفای نقشی پلیسی نیست بلکه حضور این نیروها به محافظت از گذرگاه‌های بین‌المللی کمک می‌کند.

به گفته این مقامات آمریکایی، از نیروی دریایی آمریکا انتظار نمی‌رود که همیشه نتایجی صددرصدی ارائه دهد بلکه فرماندهان نیروی دریایی این کشور می‌باید مواضع مختلف را ارزیابی کنند.

اقدامی برنامه‌ریزی شده برای تشدید تنش‌ها

سرنخ‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای ایرانی برای آمریکا تله گذاشته و خواهان درگیری با نیروهای آمریکایی بودند. هیچ یک از این مقامات آمریکایی در پنتاگون وجود تله برای نیروهای آمریکایی را تائید نمی‌کنند اما می‌گویند آنچه که اتفاق افتاد، «پیشتر توسط ایران و در سطح بالایی از سلسله مراتب نظامی و شاید سیاسی به خوبی برنامه‌ریزی شده بود.»

به گفته این مقام وزارت دفاع آمریکا، اجرایی کردن این عملیات نیاز به هماهنگی در بین چندین بخش نظامی ایران داشته است.

ایران پس از این‌که برای مدت زمانی از تشدید تنش‌ها و ایجاد مزاحمت برای نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج دوری می‌کرد، دوباره به مرحله تنش و درگیری با آمریکا روی آورده است.

یک مقام آمریکایی به «العربیه» گفته است که نیروی ضربتی «ایسیکس» هفته گذشته هنگام خروج از منطقه خلیج، مورد تعرض نیروهای ایرانی قرار گرفت. این نیروها در فاصله‌ای بسیار نزدیک به کشتی‌های آمریکایی، در حال حرکت بودند.

تشدید تنش‌ها

مقامات آمریکایی توضیح روشنی در مورد این اقدامات ایران ندارند اما آن‌ها می‌دانند که تهران از بروز درگیری‌ با نیروی دریایی آمریکا در ماه‌های اخیر خودداری کرده بود. آخرین درگیری‌ها به بهار سال جاری برمی‌گردد.

به گفته این مقامات آمریکایی، عوامل این رفتار شاید در توقف مذاکرات در بهار گذشته و احتمال بازگشت مجدد به آن در ماه نوامبر باشد اما آمریکایی‌ها مطمئن هستند آنچه که اتفاق افتاده، تصادفی و یا تصمیم یک افسر ردهپایین در سپاه پاسداران ایران هنگام مشاهده شناورهای آمریکایی نبود.

دیدگاهتان را بنویسید