به گزارش CNN فارسی ، حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ بر اساس توافقی که اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در شورای عالی کار به دست آمد ، به ۲/۶ میلیون تومان رسید که این مزد با برخی مزایای دیگر به حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان نیز می رسد ولی هزینه های معیشتی چنان گران شده است که این حقوق به هیچ وجه پاسخ گوی نیازهای زندگی کارگران نمی باشد.

طبق محاسبات صورت گرفته توسط کارشناسان، افزایش  قیمت کالاهای اساسی و مصرفی، فاصله میان حداقل دستمزد کارگری و حداقل مبلغ هزینه معیشت را به ۶میلیون تومان رسانده است. نمایندگان کارگری می ‌گویند برای رفع این مشکل، برای سومین بار درخواست ‌ترمیم و بازنگری مزد کارگری را بعد از تشکیل کابینه دولت سیزدهم ارائه خواهند کرد.

عضو کارگری شورای‌عالی کار با رد استدلال ‌هایی مبنی بر ارتباط افزایش مزد و رشد تورم برای ممانعت از واقعی‌ شدن دستمزد کارگران، می‌گوید : وضعیت معیشتی حاکم بر خانوارها به‌هیچ وجه قابل ‌قبول نیست و جدای اینکه معیشت مردم براساس ماده۴۳  قانون اساسی باید تأمین شود، به بهانه نادرست تورم ‌زا بودن دستمزد نیز نمی ‌توان حقوق واقعی کارگران را نادیده گرفت.

خدایی می ‌افزاید : دولت دوازدهم نتوانست مشکل را رفع کند و در دوره جدید، نمایندگان مجلس نیز افکاری بدون پیش ‌بینی سازوکار اجرایی مطرح کردند و هیچ سیاست فعالی برای تأمین معیشت کارگران و بازنشستگان تعریف نشد. اما این موارد دلیل نمی ‌شود که بهبود شرایط را از دولت سیزدهم مطالبه نکنیم. ازاین ‌رو نخستین خواسته گروه کارگری از شورای‌عالی کار، تشکیل جلسه از همان روزهای اول تشکیل کابینه توسط رئیس دولت جدید است.

فرامرز توفیقی یکی دیگر از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار هم دراین باره گفته است : براساس تازه ‌ترین محاسبات، هزینه معیشت آبرومندانه برای یک خانوار کارگری ۳٫۳ نفره، به ۱۰میلیون و ۳۴۳هزار تومان در‌ماه رسیده که ۱۴۶درصد بیش از حداقل دستمزد این خانوار است. او با اشاره به اینکه شکاف میان حداقل مزد و حداقل هزینه معیشت مدنظر کارفرمایان نیز به بیش از ۱۰۰درصد رسیده است، تأکید می ‌کند: مشکلات زیادی برای حذف شکاف مزد و معیشت وجود دارد که باید با کار کارشناسی و عزم ملی برطرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید