به گزارش CNN فارسی، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، در مصاحبه با وبسایت «خبر فوری» گفت که اعضای تیم مذاکره‌ اتمی ایران «به طور منظم از روسیه تشکر می‌کنند» و ما در تماس تنگاتنگ با دوستان ایرانی هستیم.

او تاکید کرد که روسیه از توافق احتمالی اتمی حمایت خواهد کرد.

جاگاریان همچنین گزارش‌ها در این باره را که روسیه به دلیل جنگ اوکراین ایران را رقیب خود در حوزه انرژی می‌داند و تمایلی به توافق اتمی ندارد رد کرد و گفت: «این فقط یک توطئه دشمن است و دنبال بهانه‌ای هستند که به روابط دوجانبه سایه‌ای بیندازند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشتم فروردین گفته بود که دو هفته پیش در آستانه توافق بودیم اما ابتدا روسیه با ایجاد مانع می‌خواست از لغو تحریم‌های ایران جلوگیری کند و سپس خود ایران بر سر راه توافق مانع ایجاد کرد.

مذاکرات وین بیستم اسفند به دلیل «عوامل بیرونی» و شروط جدید و یکباره روسیه متوقف شد و پس از آن نیز رسانه‌ها از اختلاف نظر ایران و آمریکا بر سر باقی ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی خبر دادند.

سفیر روسیه در تهران همچنین از نگاه منفی مردم ایران به این کشور ابرازنگرانی کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم با کمک رسانه‌های مستقل که تحت تاثیر غرب نیستند» موضوعات را توضیح دهیم.

در اسفندماه انتشار تصویری از جاگاریان در حال اهدای گل به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف، تدوین‌کننده قرارداد ترکمنچای، بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

سفیر روسیه در پاسخ به این اعتراض‌ها گفته بود که گریبایدوف برای ایرانیان «دشمن» است اما برای ما «شاعر و دیپلمات بزرگی است».

علاوه بر اعتراض‌های قبلی درباره رویکرد جمهوری اسلامی در پیروی از روسیه، موضوع تهاجم روسیه به اوکراین نیز در هفته‌های اخیر نیز به اعتراض‌ها دامن زد.

از جمله علی مطهری، نایب رییس سابق مجلس، گفته بود صداوسیما خبرهای مربوط به حمله روسیه به اوکراین را مانند «یکی از مستعمرات روسیه» گزارش می‌کند.

شامگاه شنبه هفتم اسفند نیز گروهی از شهروندان در تهران با هدف حمایت از اوکراین مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند ولادیمیر پوتین شعار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید