کشور عربستان با وجود پول زیادی که در کشورش دارد به نظر می رسد همچنان به دنبال کم قیمت ترین خدمات و پروژه ها باشد. عربستان بزرگترین نیروگاه برقی بادی منطقه را راه‌اندازی کرد. هزینه ساخت این نیروگاه که ارزانترین برق از این منبع پاک را در جهان تولید می‌کند حتی یک‌دهم نیروگاه بوشهر نیست اما تقریبا یک‌چهارم این نیروگاه تولید برق دارد.

عربستان سعودی روز شنبه ۱۶ مردادماه نیروگاه “دومه الجندل” در نزدیکی با مرزهای عراق را با هزینه ۵۰۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید ۴۰۰ مگاوات برق راه‌اندازی کرد. این نیروگاه بادی با ۹۹ توربین توان تامین برق ۷۰ هزار منزل را دارد.

این نیروگاه عظیم توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت تولید برق از منابع تجدیدپذیر «ای‌دی‌اف» فرانسه و «مصدر» امارات طی حدود ۲.۵ سال ساخته شد و نکته مهم اینکه ارزانترین برق بادی جهان را تولید می‌کند.

این نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی سالانه با تولید ۱.۴ تراوات ساعت، از انتشار نزدیک یک میلیون تن گازهای گلخانه‌ای که مهمترین عامل گرمایش زمین است، جلوگیری خواهد کرد و هر سال ۱۵۰ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان خواهد افزود.

عربستان در سال ۲۰۱۹ تولید برق خورشیدی را نسبت به سال قبل آن ۵ برابر کرد و به یک تراوات ساعت رساند. پارسال تولید برق از منابع پاک کشور افزایشی نداشت و با راه‌اندازی نیروگاه “دومه الجندل” کل تولید برق از منابع تجدیدپذیر این کشور ۲.۵ برابر شد.

نکته جالب اینکه هزینه تولید هر مگاوات ساعت برق از “دومه الجندل” کمتر از ۲۰ دلار است که رکورد تولید ارزانترین برق بادی جهان را شکسته است.

قابل ذکر است که این نیروگاه در نزدیکی مرز با عراق واقع است و قبلا عربستان با عراق در سال ۲۰۱۸ تفاهم کرده بود که در آینده ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر (سه برابر برقی که ایران به عراق صادر می‌کند) با قیمت ۲۱ دلار برای هر مگاوات ساعت (برابر یک چهارم قیمت برق صادراتی ایران به عراق) به این کشور صادر کند.

ایران که طی ماه‌های گذشته با کسری شدید برق مواجه بوده از ابتدای ماه گذشته خورشیدی صادرات برق به عراق را متوقف کرده است؛ موضوعی که به بحران برق در خود عراق دامن زده است.

ایران همچنین بار های متعددی طی سال‌های گذشته، صادرات برق به کشور عراق را در تابستان متوقف کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید