به گزراش CNN فارسی ، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعاهای سپاه پاسداران را مبنی بر تلاش آمریکا برای توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در دریای عمان “کاملا نادرست” ، “دروغ و ساختگی” خواند.

آقای کربی افزود ادعای ایران مربوط به حادثه‌ای در روز ۲۴ اکتبر است که در آن یگان‌های نیروی دریایی آمریکا نظاره‌گر سوار شدن غیرقانونی نیروهای ایران بر یک کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی دریای عمان و توقیف آن توسط این نیروها بودند.

کربی درباره علت تاخیر در اطلاع‌رسانی از طرف پنتاگون درباره این حادثه گفت برای هر حادثه‌ای نیازی به صدور بیانیه رسانه‌ای نیست.

رسانه‌‌های داخلی ایران ظهر روز چهارشنبه ۱۲ آبان (سوم نوامبر) گزارش دادند نیروی دریایی سپاه پاسداران طی عملیاتی مانع “دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا” شده است.

صداوسیما ساعتی پس از انتشار خبر توقیف نفتکش، فیلم‌هایی منتشر کرد که نشان می‌دادند یک پهپاد ایران در حال رصد یک نفتکش قرمزرنگ در آب‌های عمان است و کماندوهای سپاه از یک بالگرد روی نفتکش فرود می‌آیند و قایق‌های کوچک تندرو آن را محاصره می‌کنند. اما در گزارش‌های تصویری صداوسیما نیروهای آمریکایی دیده نمی‌شوند.

سپاه پاسداران که تنها منبع اخبار و اطلاعات در رسانه‌ها عنوان شده هنوز اطلاع دقیقی از هویت این کشتی در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

در ادامه گزارش همچنین آمده است نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود نیروهای سپاه اقدام آنان ناکام ماند.

خبرگزاری رویترز از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین خواهان توضیح درباره این خبر شده اما به این خبرگزاری گفته شده که در حال حاضر اطلاعاتی برای ارائه در دست نیست.

در گزارش رسانه‌های ایران به زمان وقوع این حادثه نیز اشاره‌ای نشده است.

اعلام این خبر از سوی سپاه پاسداران هم زمان شده است با خبر مذاکرات میان ایران و کشورهای چهار به علاوه یک برای بازگشت به مذاکرات برجام.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییترش نوشت در تماس تلفنی با انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، تاریخ ۸ آذر برای از سرگیری مذاکرات وین تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید