به گزارش CNN فارسی ، در ادامه تنش‌های میان اوکراین و روسیه و در بحبوحه نگرانی‌های بین‌المللی از آغاز عملیات نظامی مسکو، ارتش اوکراین رزمآیش‌هایی را در منطقه مورد مناقشه دو کشور در شرق دونتسک اجرا کرد.

همزمان با انجام این رزمایش‌های نظامی، اوکراین پنج‌شنبه، ۲۵ نوامبر، به روسیه درباره هر گونه ماجراجویی نظامی علیه این کشور هشدار داد و تاکید کرد که در صورت اقدام نظامی، روسیه «بهای گزافی خواهد پرداخت.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت؛ «دشوار است که بتوان آنچه در ذهن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گذرد را حدس زد.»

او در عین حال تاکید کرد که کشورش از آمادگی لازم برای انجام هر اقدامی جهت بازدارندگی در برابر کرملین برخوردار است.

وضعیت آماده‌باش

روسیه چهارشنبه، یک رزمایش نظامی را در دریای سیاه در جنوب اوکراین اجرا کرد و اعلام داشت که به دلیل افزایش فعالیت ناتو در نزدیکی مرزهایش، به ارتقای سطح آمادگی رزمی نیروهای متعارف و هسته‌ای خود نیاز دارد.

در همین حال، کییف متقابلا رزمآیش‌های دیگری را نیز در نزدیکی مرز با بلاروس انجام داده است.

این در حالی است که واشینگتن، هم‌پیمان اوکراین گفته که بر این باور است اوکراین احتمالا در معرض حمله نظامی روسیه قرار گیرد.

از سویی و بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی در راستای ارتقای سطح آمادگی‌های رزمی خود «عملیات ویژه» انجام دادند که شامل رزمآیش‌های پهپادی و مانورهای نظامی یگان‌های ضد تانک و نیروهای هوابرد بود.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس همزمان با این تحولات چندین هواپیما و کشتی روسی، مانور مقابله با حملات هوایی به پایگاه‌های دریایی و همچنین اجرای حملات هوایی را در رزمایش روز گذشته خود در دریای سیاه، تمرین کردند.

اگر چه روسیه هر گونه قصد تهاجم علیه اوکراین را رد می‌کند، تنش‌های نظامی میان دو طرف مناقشه اما در حالی تشدید می‌شود که احتمال وقوع جنگ میان این دو کشور همسایه بیش از هر زمانی بالا رفته است.

از سویی منابع اطلاعاتی غربی به رویترز گفته‌اند که پیش‌بینی نمی‌کنند، حمله قریب الوقوعی از سوی روسیه علیه اوکراین در کار باشد.

ایالات متحده و ناتو حمایت خود از اوکراین را به شیوه‌هایی نشان دادند که از سوی مسکو، تحریک‌آمیز تلقی شده که از جمله حمایت‌های آنها انجام رزمایش دریایی در ماه جاری (نوامبر) در دریای سیاه و تحویل محموله‌ای از قایق‌های گشتی آمریکایی به نیروی دریایی اوکراین است.

شایان ذکر است که ارتش اوکراین از سال ۲۰۱۴ و پس از ضمیمه شدن کریمه به روسیه، درگیر منازعه با جدایی طلبان وابسته مسکو در دو منطقه واقع در مرز روسیه بوده است.

کییف و متحدان غربی‌اش، مسکو را به ارسال نیرو و تسلیحات از مرز برای حمایت از جدایی‌طلبان متهم می‌کنند ولی کرملین همواره این اتهامات آنها را رد کرده است.

از سویی دیگر دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از اعضای ناتو خواست تا روند سرازیر کردن تسلیحات و اقدامات تحریک‌آمیز خود را در نزدیکی مرزهای کشورش متوقف کنند.

گفتنی است که اوکراین هفته گذشته، پس از ابراز نگرانی در خصوص تحرکات نیروهای روسی در مرز اوکراین، اعلام کرد که به دنبال دریافت کمک نظامی بیشتر از متحدان غربی خود است، زیرا فیلم‌های ضبط شده که اخیراً در رسانه‌های اجتماعی روسیه نشر شده، نیروها، تانک‌ها و موشک‌هایی را نشان می‌دهد که به سمت مرز اوکراین در حرکتند که این امر، نگرانی از احتمال تشدید تنش‌ها را افزایش داده است.

هشدارهای قدرت‌های اروپایی

آخرین اخبار حاکی از آن است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرده است که هر گونه تجاوز به استقلال و حاکمیت اوکراین از سوی روسیه، بهای گزافی را در پی خواهد داشت.

این در حالی است که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز چهارشنبه اعلام کرد که «ماجراجویی نظامی» روسیه در مرزهای اوکراین و لهستان ممکن است «اشتباهی غم‌انگیز» را در بحبوحه تشدید تنش‌ها در این منطقه رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید