به گزارش CNN فارسی، خطیب‌زاده در نشست روز دوشنبه ۲۹ فروردین خود با تکرار مواضع قبلی جمهوری اسلامی گفت: «در ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم و موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه تمام شود می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.»/آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال گفت جو در مذاکرات وین منفی نیست و همه منتظر پاسخ مناسب امریکا هستند.

او ضمن تمجید از طرف‌های اروپایی برجام گفت که آنها وظایفشان را عالی انجام داده‌اند.

مخالفت‌ها در آمریکا برای خروج احتمالی سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی این کشور در روزهای گذشته رو به افزایش بوده است. هفته گذشته خبرنگار وبسایت آکسیوس به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که جو بایدن هنوز درباره حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم تصمیم نگرفته است.

او به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی نوشت: مقام‌های وزارت خارجه آمریکا حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را تنها راه نجات برجام می‌دانند اما مقام‌های ارشد پنتاگون به شدت با این اقدام مخالف هستند.


در همین حال ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز با حذف نیروی قدس سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کرد و گفت: نیروی قدس سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و از حذف آن از فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت نمی‌کنم.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا را خط قرمز ایران در مذاکرات می‌دانند. گروهی از نمایندگان مجلس به وزارت خارجه درباره رعایت این خط قرمز هشدار داده‌اند.

خطیب‌زاده: جزییات توافق درباره آزادسازی منابع را اعلام نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره موضوع آزادسازی حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی هم گفت که سفری در این رابطه انجام شده و توافق‌هایی درباره آزادسازی بخشی از منابع انجام شده است. او بدون اشاره به هیچ جزییاتی گفت: «توافقاتی انجام شد که نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز ۲۵ فروردین با رد برخی گزارش‌های رسانه‌های ایران درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کره‌جنوبی گفت: «شرکای ما منابع مسدودشده ایران را آزاد نکرده‌اند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند با وجود تداوم تحریم‌ها وضعیت کشور از نظر فروش نفت بهتر شده و ایران قادر است ارز حاص از فروش آن را وارد کند.

خطیب‌زاده در این زمینه گفت: «امروز وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

او افزود خنثی سازی تحریم‌ها از ماموریتهای اصلی دولت است و وزارت خارجه همزمان با تلاش برای رفع تحریم ها، دنبال خنثی سازی تحریم ها و دیپلماسی و اقتصاد تاب اور در برابر تحریم است.

دیدگاهتان را بنویسید