علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، روز گذشته در سخنانی بی سابقه، درباره آمار کرونا و خرید واکسن بلوا به پا کرد. او در جمع خبرنگاران از عملکرد وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه انتقاد کرده است. پس از این اظهارات مسئولان وزارت امورخارجه و بهداشت به انتقاد از او پرداختند. در این میانه کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای نیز به سخنان زالی واکنش نشان دادند.

به گزارش CNN فارسی ، زالی در سخنانی بی سابقه گفت که وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به‌جای مشورت با آن‌ها، مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.

او همچنین افشا کرد که هزینه دارو‌های کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است. طبق گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، در این مدت ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر شد، درصورتی که این پول باید خرج واکسن می‌شد. زالی علاوه بر این گفت: «ما فقط برای پنج روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم. اگر واکسن زیاد بود، ما مراکز را دو برابر می‌کردیم.»

البته او دامنه انتقاد‌ها را گسترده‌تر کرد و با انتقاد از وزارت امور خارجه گفت: سفیران ما در کشور‌های خارجی بدنبال تأمین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟

برخی فعالان رسانه‌ای با پرداختن به افشاگری بی سابقه علیرضا زالی معتقدند که او پیش از این هم نکاتی درباره آمار‌های پنهان کرونا گفته بود، اما حالا، چون می‌داند رفتنی است، سخنان تندتری گفته است. عباس عبدی تحلیلگر و روزنامه‌نگار در این رابطه نوشت که او می‌توانست برود تا یکی مثل وزیر جایگزین او شود. اکنون که می‌داند اوضاع خیلی بد است و او نیز ماندنی نیست روشنتر حرف زده. چنین رفتاری در ساختار‌های بسته رواج دارد.

او همچنین معتقد است سخنان علیرضا زالی و ظریف، به نوعی افشاگری علیه نمکی، وزیر بهداشت و مدیریت او در دوره کرونا بوده است. اما در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز می‌گویند که زالی با این افشاگری‌ها به دنبال تبرئه خود از اتفاقات رخ داده در مدیریت کرونا بوده است. برخی نیز معتقدند که افشاگری علیرضا زالی به نوعی اعتراف نامه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید