به گزارش CNN فارسی «اچ‌ام‌او مکابی» که پوشش خدمات درمانی برای یک چهارم از جمعیت ۹.۳ میلیونی اسرائیل را تأمین می‌کند در پژوهش‌های جدید خود اثربخشی دوز سوم واکسن فایزر را روی حدود ۱۵۰ هزار نفر که هفته گذشته دوز سوم را تزریق کرده‌اند، بررسی کرده‌است. این افراد از جمله ۶۷۵ هزار نفری هستند که در فاصله ژانویه تا فوریه امسال دو دوز اولیه واکسن را دریافت کرده بودند.

این مؤسسه خدمات پزشکی در بیانیه خود گفت در میان جمعیتی که دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند فقط ۳۷ مورد از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شده در صورتی که این رقم در میان افرادی که فقط دو دوز دریافت کرده‌اند بیش از هزار نفر است.
به گفته این مؤسسه مختصات جمعیتی هر دو گروه یکسان بوده‌است.

«اچ‌ام‌او مکابی» در بیانیه خود به شدت بیماری ۳۷ نفری که پس از تزریق دوز سوم به کووید مبتلا شده‌اند یا احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های زمینه‌ای اطلاعاتی منتشر نکرده است. این شبکه بهداشتی به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده است.

شرکت داروسازی «فایزر» از پیش اعلام کرده بود که اثربخشی واکسن محصول این شرکت به مرور زمان کاهش می‌یابد و تزریق یک دوز اضافی، دستگاه ایمنی بدن را در برابر گونه اولیه ویروس کرونا و سویه‌های بعدی این ویروس از جمله بتا و دلتا تقویت می‌کند.

اسرائیل در تیرماه و در پی افزایش مجدد موارد ابتلا که دلیل آن انتقال سریع سویه دلتا بود تزریق دوز سوم واکسن را آغاز کرد. تاکنون حدود ۱.۱ میلیون نفر که در اولویت قرار دارند از جمله افراد بالای ۵۰ سال و کارکنان بخش‌های درمانی و افراد آسیب‌پذیر دیگر دوز سوم را دریافت کرده‌اند.

آمریکا و چندین کشور اروپایی نیز اعلام کرده‌اند که در هفته‌های آینده تزریق دوز سوم برای سالمندان و افراد آسیب‌پذیر را آغاز خواهند کرد. برخی از کشورها در حال بررسی تزریق گسترده و عمومی دوز سوم هستند.

مقام‌های بهداشتی اسرائیل نگران هستند که با وجود تزریق دوز سوم به افراد بالای ۵۰ سال موارد ابتلا به کرونا ممکن است افزایش یابد چون حدود ۱.۱ میلیون نفر که معادل ۱۱ درصد از جمعیت این کشور است هنوز دوزهای اولیه واکسن را دریافت نکرده‌اند.

همزمان، موارد ابتلای شدید به بیماری کووید نیز به‌ویژه در میان افرادی که واکسن نزده‌اند رو به افزایش است.

آمارهایی که روز چهارشنبه ۲۷ مرداد از سوی وزارت بهداشت اسرائیل منتشر شد نشان می‌دهد که ضریب ابتلای شدید به بیماری کرونا در میان افرادی که واکسن نزده‌اند تقریباً هشت برابر افرادی است که واکسن زده‌اند.

یکی از مسئولان شبکه بهداشتی «اچ‌ام‌او مکابی» گفت: «پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن بسیار اثربخش است و در برابر ابتلا به سویه دلتا نیز ایمنی بالایی ایجاد می‌کند. تزریق دوز سوم بهترین راه مقابله با موج جدید ابتلا به ویروس کروناست.»

دیدگاهتان را بنویسید