علی قنبری، اقتصاددان در خصوص تورم تا پایان سال جاری گفت : تورم مخرب ‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود قطعا ما تا پایان سال یک ابر تورم را تجربه خواهیم کرد. بنابراین آقای رئیسی و تیم اقتصادی ‌شان باید مهار تورم در کوتاه‌ مدت را به عنوان اولویت اول در نظر بگیرند. این روز‌ها هشدار‌های جدی از سمت برخی کارشناسان در خصوص تورم بی‌ سابقه در ایران شنیده می ‌شود.

یکی از افرادی که به اوج‌ گیری تورم هشدار داد ، مسعود خوانساری بود. رئیس اتاق بازرگانی تهران چندی پیش گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های پولی در سال ۹۹ در صفحه شخصی خود نوشت : «طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است. اگر چه طی ماه ‌های اخیر نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «امادریغ». با این روند در ماه‌ های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچ گاه درکشور تجربه نشده است.»

در صورتی که تغییرات قابل توجهی، مانند تغییر در سیاست گذاری پولی، اقدام سیاسی موثر در دسترسی به منابع ارزی و کاهش مقررات دست و پاگیر ایجاد نشود، موج تورمی تولید خود را به زودی در تورم کالا و خدمات مصرفی نشان خواهد داد. لازم به ذکر می باشد در ادبیات اقتصادی، از شاخص تورم تولید کننده به ‌عنوان یک شاخص پیش ‌نگر یاد می ‌شود. چرا که انتظار می ‌رود تغییرات این شاخص با یک وقفه زمانی خود را در شاخص بهای مصرف ‌کننده منعکس می ‌کند.

اگر سیاست‌ ها درست باشد تورم در کوتاه‌ مدت مهار می ‌شود ، قنبری در جواب به این سوال که آیا با راهکار‌ های اشاره شده می ‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌ مدت تورم تا حدودی کنترل شود یا خیر؟ اظهار کرد : اینکه نرخ تورم تا پایان سال چگونه باشد بستگی به نوع عملکرد دولت دارد. اگر دولت سیزدهم همت داشته باشد، کنترل تورم را در اولیت قرار دهد و با هماهنگی نهاد‌ ها به این مسئله مهم بپردازد بدون ‌شک در کوتاه ‌مدت می‌تواند تورم را کنترل کند.

باید دید تورم در ایران تا کی ادامه دارد و آیا شاهد بدتر شدن اوضاع هستیم یا قرار است دولت سیزدهم معجزه ای را برای ما انجام دهد؟!

دیدگاهتان را بنویسید