برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، دولت آمریکا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای این کشور را اعلام کرد. بنا بر اعلان وزارت امور خارجه ایالات متحده، در ۳۰ سپتامبر سال گذشته میلادی این کشور مجموعا ۳۷۵۰ کلاهک اتمی آماده استفاده و نیز کلاهک‌هایی که فوری آماده استفاده نیستند، در اختیار داشته است. این رقم ۵۵ عدد کمتر از سال پیش از آن یعنی ۲۰۱۹ است.

به این رقم باید تعداد دو هزار کلاهک اتمی غیرقابل استفاده را نیز اضافه کرد که بایستی برچیده شوند.

تعداد کلاهک‌های اتمی آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۰ کمترین مقدار از سال ۱۹۶۷، اوج جنگ سرد بوده است. در آن زمان ایالات متحده ۳۱ هزار و ۲۵۵ کلاهک اتمی در اختیار داشت.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا، تعداد کلاهک‌های اتمی این کشور را جزو اسرار نظامی طبقه‌بندی و در نتیجه اعلان آن را ممنوع کرد. این آمار حتی به درخواست فدراسیون دانشمندان آمریکایی FAS هم به این فدراسیون داده نشد.

آخرین باری که تعداد کلاهک‌های اتمی آمریکا اعلام شد، مربوط به سپتامبر ۲۰۱۷ بود که تعداد آنها ۳۸۲۲ کلاهک اعلام شد.

مدیر فدراسیون دانشمندان آمریکایی از اعلام تعداد کلاهک‌های اتمی توسط دولت بایدن استقبال کرد و آن را گامی در جهت شفافیت بیشتر دانست. هانس کریستینسن همچنین گفته اعلام رسمی تعداد کلاهک‌های اتمی می‌تواند به دیپلمات‌های آمریکایی در مذاکرات مربوط به کنترل سلاح‌های هسته‌ای و نشست پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال آینده کمک کند.

از سرگیری مذاکرات توافق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

دولت دونالد ترامپ از قرارداد منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد INF با روسیه با این توجیه که روسیه به تعهداتش در این توافق عمل نکرده، خارج شد. او همچنین پیمان “آسمان‌های باز” را نیز لغو کرد. این قرارداد آزادی پروازهای شناسایی برای مراکز نظامی میان آمریکا و روسیه را تضمین می‌کرد.

جو بایدن اما در تلاش برای از سرگیری مذاکرات با روسیه بر سر توافق منع سلاح‌های هسته‌ای است. وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه خود تصریح کرده که شفافیت بیشتر در اعلام ذخایر دولتی هسته‌ای برای این مذاکرات بسیار مهم است.

مذاکرات برای شروع دوباره توافق منع سلاح‌های هسته‌ای از روز پنجم فوریه امسال آغاز شده است. این توافق رسما در پنج فوریه تمام شده بود. با امضای این توافق آمریکا و روسیه متعهد شدند که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای‌شان را تا حداکثر ۱۵۵۰ عدد کاهش دهند.

هفته گذشته دیپلمات‌های روسیه و آمریکا در ژنو پشت درهای بسته ملاقات و درباره شروع مجدد توافق منع سلاح‌های هسته‌ای گفت‌وگو کردند. یکی از نمایندگان آمریکا این مذاکرات را “سازنده” توصیف کرد. به گفته او هر دو طرف این نکته را که گفت‌ و گوها دوباره از سر گرفته شده، مثبت دانستند.

موسسه تحقیقات صلح سیپری در سوئد ماه ژانویه امسال تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کشورها را اعلام کرد. بر این اساس روسیه ۶۲۵۵، آمریکا ۵۵۵۰، چین ۳۵۰، فرانسه ۲۹۰ و بریتانیا ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند.

هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی نیز مجموعا بالغ بر ۴۶۰ کلاهک هسته‌ای دارند.

دیدگاهتان را بنویسید