با این حال شرکت بازرگانی دولتی ایران، امروز یعنی سه شنبه اعلام کرد : هر گونه افزایش قیمت نان قبل از تصویب در دولت ممنوع است.

شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد : آنالیز، تعیین و ابلاغ قیمت نان به صورت منطقه ای در اختیار استانداران قرار گرفته است، اما هر گونه افزایش قیمت نان قبل از تصویب در ستاد اقتصادی دولت ممنوع است.

به گزارش  CNNفارسی، شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به افزایش قیمت نان توسط اصناف و استانداری چنان بیان کرد : افزایش قیمت نان قبل از تصویب در ستاد اقتصادی دولت ممنوع است.

سوالی که پیش می آید این است که اصلا دلیل گرانی نان چه بود؟ زیاد شدن هزینه های تولید نان موجب این شد که نانوایان به صورت خود سرانه و هماهنگ اقدام به افزایش قیمت نان کنند تا بتوانند سود بیشتری داشته باشند.

از عوامل موثر در گران شدن نان می توان به عوامل زیر اشاره کرد.

هزینه گونی ، هزینه دستمزد ، هزینه تولید کارخانجات آرد ، هزینه آب و برق و گاز ، هزینه سرمایه گذاری و استهلاک دستگاه ها و وسایل نانوایی ، قیمت گندم ، هزینه مواد افزودنی نان و هزینه اجاره محل را نام برد.

خبازان اعلام کردند، متوسط درآمد یک کیسه آرد برای یک نانوا دوسیت و بیست و پنج هزار تومان است، در عین حال همین کیسه آرد برای قنادی ها و نان فانتزی ها و بیسکویت و … صنف و صنعت، حداقل یک میلیون و هشتصد هزار تومان درآمد تولید می کند.

خبازان می گویند که دستمزد یک کارگر نسبت به سال قبل ۴۰ درصد و اجاره بهای مغازه نانوایی حدودا ۱۰۰ درصد در شهرهای بزرگی مانند تهران افزایش یافته است.

با این حال متاسفانه به دلیل قیمت بسیار پایین نان در مقایسه با خوراک دام که با کمبود مواجه می باشد، قسمتی از نان تولید شده برای دام نیز استفاده می شود.

به این گونه ، تعیین قیمت نان در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته و افزایش قیمت نان قبل از تصویب در این ستاد ممنوع می باشد.

بنابر این گزارش قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز قبل از این در نخستین واکنش به گران شدن قیمت نان اعلام کرده بود که

دیدگاهتان را بنویسید